Wat verandert er binnen digitale marketing ?

  • 21 05 2020
  • 2,5
  • Charlotte

Dat er iets verandert binnen het digitale marketing veld is zeker, maar wat voor strategie bewandelen Nederlandse bedrijven? Wij houden nauw contact met onze opdrachtgevers, met interimmers die momenteel op een opdracht zitten maar ook met interimmers die tijdelijk geen opdracht hebben. Vanuit ons netwerk horen wij veel geluiden over verandering. In deze blog delen wij graag onze inzichten met jullie.

1. Insourcen

Wij horen dat bedrijven die eerst hun digitale media uitbesteedden, er nu vaker voor kiezen om dit in-house op te lossen, zodat ze zelf de touwtjes in handen hebben en daardoor sneller kunnen schakelen en meer kunnen testen. Maar ook om op korte termijn kosten te besparen. Interim professionals zijn perfect om hierbij te helpen met hun brede ervaring en vaak snelle beschikbaarheid. Wij verwachten daarom ook dat de vraag naar deze (interim) media professionals snel toeneemt.

2. Budget verschuivingen

Snel schakelen is key, en we zien dan ook dat er veel geschoven wordt met advertentiebudgetten. Binnen e-commerce wordt er meer ingezet op de hardlopers (producten die op dit moment heel veel verkocht worden). Er is bijvoorbeeld een duidelijke verschuiving in (vrije-) tijdsbesteding. Waar producten voor verre reizen nu ineens minder relevant zijn geworden, zijn producten voor genieten dichter bij huis ineens ‘hot’ en raken snel uitverkocht.

3. Campagnes

Wat we horen, is dat de marketing in aanpak een andere focus krijgt. Het behouden van klanten is prioriteit. Belangrijk is het warmhouden van een goede relatie en het inspelen op het hier en nu. Een mooi voorbeeld is om een besparing aan te bieden in plaats van te sturen op de grote sales; zo voert een partner van ons een campagne gericht op het aanbieden van een goedkopere onderhoudsbeurt voor je auto. Een onderhoudsbeurt heeft momenteel geen prioriteit, maar het gevoel van urgentie wordt aangewakkerd doordat er nu een (tijdelijke) aanbieding is.

4. SEA

Wat ook interessant is om te zien, is dat veel retailers hun advertentiebudgetten terugschroeven, en niet altijd alleen uit noodzaak. Advertentiegeld is namelijk een kostenpost waar je snel op kunt besparen, maar de grotere e-commerce retailers die nu juist overuren draaien besparen ook. Enerzijds door het feit dat het als ‘not-done’ wordt gezien om ‘gebruik’ te maken van de situatie, anderzijds horen wij dat het een strategische keuze is voor grote spelers om het advertentiebudget uit te stellen. Het kan bijvoorbeeld effectiever zijn, nu partijen deels minder adverteren, om binnen SEA juist in de toekomst meer budget in te zetten. De reden hiervoor is dat de inzet van de budgetten van concurrenten de effectiviteit van sommige campagnes duidelijker maakt. Tot slot is ons vermoeden dat er op een groot deel van de producten minder noodzaak is om te adverteren omdat de vraag enorm is toegenomen en sales daardoor organisch tot stand komen.

5. Inzichten en kansen

We horen dat veel grote projecten worden uitgesteld naar 2021, wat op dit moment soms vervelende gevolgen heeft voor de continuïteit van projecten en daarmee onzekerheid geeft voor (interim) opdrachten. Deze periode zorgt er daarentegen ook voor dat veel bedrijven zich realiseren hoe belangrijk het is om digitaal impact te maken en hun business vertalen naar andere businessmodellen en verkoopkanalen. Zoals wij in bovenstaande punten benoemen biedt dit juist weer veel nieuwe kansen voor opdrachtgevers én digital professionals.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen, opmerkingen of wil je je ervaringen met ons delen? Neem contact met ons op, via charlottevanhaaster@networklink.nl of 06-25144322.

Deel dit bericht

Meer berichten

  • 'Getting Digital Done' door een Content Marketeer Meet Jessica Hellinga, nu een klein jaar actief als Interim Content Marketeer. ...

    Lees verder
  • 'Getting Digital Done' door een Category Manager Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig ...

    Lees verder
  • Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 ...

    Lees verder