Ontwikkelingen op de Interim Digital Markt: daling in e-commerce, groei in duurzaamheid
De markt voor Digital Marketing is altijd in beweging. Gijs Mul, oprichter van Networklink, praat je bij: wat merkt hij dagelijks in zijn gesprekken met opdrachtgevers en Digital Professionals?
Verschuiving merkbaar in type opdrachten
Interimmers hebben momenteel genoeg keuze uit diverse opdrachten, maar we zien bij Networklink wel een verschuiving in de type opdrachten: van e-commerce naar digitale transitie en online marketing. Dit is een logische ontwikkeling, omdat de bestedingen in de e-commerce sector teruglopen. Bovendien verwacht 43 procent van de online kopers dat zij in 2023 minder of bewuster omgaan met online aankopen, omdat alle prijzen zijn gestegen.
Dat opdrachtgevers zich nu meer richten op digitale transitie en online marketing heeft te maken met het personeelstekort dat overal de kop opsteekt. Met name mbo-personeel is nu lastig te vinden. Via digitalisering proberen ze dit tegen te gaan, omdat dit leidt tot minder vraag naar personeel.
Tegelijkertijd duiken bedrijven dieper in de data. Hiervoor zijn ten minste twee belangrijke redenen:
- Bedrijven willen in kaart brengen welke kansen hun business meer geld opleveren. Denk aan up- & cross-selling
- Ook willen ze in kaart brengen hoe via digitalisering kosten bespaard kunnen worden
Een voorbeeld van het laatstgenoemde is een leasebedrijf waarvan klanten hun leaseauto’s sinds kort op enkele centrale plekken voor onderhoud langs kunnen brengen. Voorheen konden de klanten overal terecht voor onderhoud. Door deze dienst centraal in te kopen, levert dit het bedrijf aanzienlijke financiële besparingen op.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat dit soort optimalisaties toenemen in populariteit waardoor een functies zoals een product-owner nog meer in trek zijn. Een soortgelijke trend zien we op het gebied van opdrachten voor data-analyse. Data-analisten en webanalisten zijn nu gewild, maar moeilijk te vinden.
Een opdracht met zingeving
We krijgen steeds vaker verzoeken van ervaren Interimmers om voor projecten met een maatschappelijk doel ingezet te worden. Denk aan duurzaamheidsprojecten of projecten voor NGO’s. Dit horen we bijna in ieder gesprek terugkomen en we merken dat Interimmers hier veel meer dan een jaar geleden mee bezig zijn. Wellicht dat zij in coronatijd hebben nagedacht over de richting en doel van hun carrière. Freelancers die bovendien al vijf jaar werkzaam zijn als interimmer, hebben niet standaard inkomen als motivatie voor hun werk, maar kiezen ook graag voor opdrachten met zingeving.
Om nog even verder te gaan op duurzaamheid: bij organisaties speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Door de energiecrisis is dit bovendien nog meer een must. Denk aan duurzame oplossingen voor transport en retourzendingen of aan duurzame verpakkingen. Alleen blijft de groei aan duurzame projecten bij organisaties achter op de vraag naar dit soort projecten van Interimmers.
Ben je benieuwd naar jouw kansen als freelancer? Of ben je als organisatie hard op zoek naar die ene Digital Professional? We denken graag met je mee. Bel ons op 085-0290 515 of stuur een e-mail naar gijs@networklink.nl.
De marktontwikkelingen in het kort
Let’s get in touch
Ben jij een Digital Interim Professional op zoek naar een nieuwe opdracht, of wil je jouw digitale team uitbreiden? Neem contact met ons op
Of laat je gegevens achter, en dan nemen we contact met je op