Ontwikkelingen Interim Digital Markt

De markt voor Digital Marketing is altijd in beweging. Gijs Mul, oprichter van Networklink, hoort dit dagelijks in zijn gesprekken met opdrachtgevers en Digital Professionals. Daarom praat Gijs je in deze marktupdate bij over de actuele ontwikkelingen!

Gewijzigd consumentengedrag leidt tot opvallende digitale trend in mobiliteitssector

“Bedrijven blijven inzetten op digitalisering, digitale transitie en digitale productverbetering. Dit hoor ik veel tijdens gesprekken met opdrachtgevers en mogelijk dat de coronaperiode hier een impuls aan heeft gegeven. Ook beïnvloedt het gedrag van de consument sterk welke sectoren meer of juist minder investeren in Digital Professionals. Dit leg ik even uit.”

“Tijdens de coronalockdowns plaatsten consumenten veel online bestellingen waar de e-commerce sector goed van profiteerde. Nu alle winkels weer open zijn en de inflatie hoog is, nemen de online bestedingen terug. We zien zodoende dat de e-commerce sector op dit moment even pas op de plaats neemt voor met name de gespecialiseerde functies.”

“Tegelijkertijd is er een interessante trend in de mobiliteitssector gaande. Die zet juist flink in op digitale productverbeteringen. Wellicht een logische ontwikkeling na de coronaperiode. Er is veel vliegverkeer, elektrisch rijden is in ontwikkeling en we hebben weer te maken met files en volle treinen tijdens de piekuren. Door het gewijzigde consumentengedrag en meer financiële ruimte bij mobiliteitspartijen, zien we vanuit deze kant een sterke vraag naar Interim Digital Professionals. In de type en de hoeveelheid opdrachten is dus duidelijk een verschuiving in sectoren te zien.”

Kostenbesparing belangrijke motivatie voor digitalisering

“Voor veel organisaties is kostenbesparing een belangrijke reden om Digital Professionals in te zetten. Dus niet per se omdat de markt goed is en meer geld verdiend kan worden, maar er wordt ingezet op kostenbesparing door digitalisering.”

Veel vraag naar datagedreven, technische profielen

“Momenteel wordt veel ingezet op de marketeer die in een bepaald onderdeel heel goed is zoals sea, seo en emailmarketing. Ook is er binnen alle sectoren veel vraag naar datagedreven profielen die tegen techniek aan zitten. Product owners zijn bijvoorbeeld in trek wat betekent dat er veel projecten gericht op productontwikkeling gaande zijn. De strategische managementprofielen hebben het op dit moment iets moeilijker en dit zie ik ook aan het aantal gesprekken met de zwaardere managers (denk aan e-commerce managers of marketingmanagers).”

Zijn Interim Digital Professionals makkelijk te vinden?

“Een half jaar geleden was het een periode lastig om de juiste Digital Professional te vinden, maar nu zit hier meer beweging in. Na corona en de lockdowns besloten veel mensen te freelancen en kwamen veel nieuwe aanbiedingen binnen. Ook nu zien we dat het aantal aanmeldingen iets oploop, maar de krapte op de arbeidsmarkt blijft bestaan.”

Heeft de periode van het jaar nog invloed op het aantal opdrachten en vrij beschikbare Interimmers?

“Voor het einde van het jaar is er altijd veel beweging, omdat opdrachten meestal drie of zes maanden of een jaar duren. Mensen zijn toe aan iets nieuws of opdrachten lopen af. Normaal gesproken wordt het einde van het jaar drukker vanwege Sinterklaas en kerst. Of dat dit jaar ook zo loopt is nog onduidelijk, omdat de e-commerce sector op dit moment de rem erop zet.”

Zou je nu aanbevelen om freelancer te worden met een mogelijke recessie voor de deur?

“Ik vind dit een lastige vraag. Ik kan niet voorspellen of naast de e-commerce sector de gehele markt uiteindelijk pas op de plaats doet of dat het een tijdelijk iets is. Het is afhankelijk van wat de energiecrisis, de inflatie en Oekraïne doet. En zoals ik al eerder zei: bedrijven zetten juist ook in op digitalisering vanwege kostenbesparing. Dit biedt juist weer kansen.”

Ben je benieuwd naar jouw kansen als freelancer? Of ben je als organisatie hard op zoek naar die ene Digital Professional? We denken graag met je mee. Bel ons op 085-0290 515 of stuur een e-mail naar info@networklink.nl.

De marktontwikkelingen in het kort

  • De online bestedingen lopen terug en de e-commerce sector neemt pas op de plaats;

  • In de mobiliteitssector wordt flink ingezet op digitale productverbeteringen;

  • Kostenbesparing is een belangrijke reden voor bedrijven om een Digital Professional in te schakelen;

  • Specialistische Marketeers zijn in trek. Voor strategische Management Professionals is de markt lastiger;

  • Normaal gesproken zit er einde van het jaar veel beweging in het aanbod. Nu is dat nog even afwachten.

Let’s get in touch

Ben jij een Digital Interim Professional op zoek naar een nieuwe opdracht, of wil je jouw digitale team uitbreiden? Neem contact met ons op

  085-0290515

Of laat je gegevens achter en we nemen contact met je op

Contactformulier

Bedankt voor je bericht! Het is verzonden.
Er is een fout opgetreden bij het verzenden van je bericht. Probeer het later opnieuw.