De 3 beste AI-tools waarmee je talentvolle professionals werft
De komst van AI maakt de searching-fase van werving & selectie aanzienlijk sneller. Met de juiste tools stel je eenvoudig een uitgebreid functieprofiel op of selecteer je efficiënt de juiste kandidaten. Maar wat zijn de beste AI-tools in de searching-fase? Wij geven je drie waardevolle tips!
In de wereld van werving & selectie speelt technologie een steeds grotere rol. Met name Artificial Intelligence (AI) veranderde de afgelopen jaren het speelveld. De wijze waarop we talenten scouten en benaderen en gerichte functieprofielen opstellen, veranderde sterk. AI helpt ons om iedere stap in het proces nog beter te stroomlijnen en efficiënter uit te voeren. Wij zijn fan! Daarom wijden we dit artikel aan handige AI-tools die beschikbaar zijn voor de eerste fase van werving & selectie: searching.
Dit artikel in het kort
Met AI verloopt de searching-fase een stuk sneller
De searching-fase is het begin van het werving & selectieproces. Om je geheugen even op te frissen: het is de fase waarin je de vacature opstelt en het internet afstruint op zoek naar geschikte kandidaten. Een leuk, maar tijdrovend proces dat met de komst van AI een stuk sneller verloopt!
In dit artikel besteden we aandacht aan de drie stappen die onderdeel van searching zijn:
- Een functieprofiel opstellen
- Het online verspreiden van de vacature of opdracht
- Kandidaten selecteren
Met ChatGTP stel je een sterk functieprofiel op
We trappen af met het opstellen van een functieprofiel.
- Onderdeel: functieprofiel opstellen
- AI-tool: ChatGPT
- Kosten: er is een gratis versie en een betaalde versie van € 18,- per maand
Ook als je onder een steen hebt gelegen, heb je vast van ChatGPT gehoord. Alhoewel het wellicht een open deur is, heeft ChatGPT bij ons z’n toegevoegde waarde voor het functieprofiel bewezen en mag daarom niet in ons rijtje ontbreken.
Dit haal je eruit:
- ChatGPT kun je iedere opdracht meegeven. Vraag om een boodschappenlijstje op te stellen voor een willekeurig recept en er komt een bruikbare lijst uit rollen. Hetzelfde geldt voor kennis en vaardigheden van een geschikte kandidaat. De tool levert bruikbare output die je kunt overnemen voor het functieprofiel;
- Door de juiste opdracht aan de AI-tool mee te geven, een zogenaamde prompt, kom je al snel tot een lijst relevante vaardigheden waar je uit kunt kiezen. Stel bijvoorbeeld eens de vraag: ‘Ik stel een functieprofiel op voor een B2B-organisatie. Kun je mij een lijst met relevante vaardigheden voor een [functie] die zich buigt over … [een willekeurig onderwerp]?’
- Een helder functieprofiel is een vereiste voor het vinden van een competente kandidaat. Hartstikke handig dus dat ChatGPT in staat is om – met de juiste prompt – goed onder woorden te brengen naar welk type collega JIJ op zoek bent;
- Je hebt in een mum van tijd het functieprofiel opgesteld en je hoeft het niet bij één te laten. Je kunt er zelfs meerdere door ChatGPT laten schrijven en die met elkaar vergelijken om tot een allesomvattend profiel voor jouw opdracht te komen;
- Wie zich op internationale kandidaten richt, kan Nederlandse teksten via ChatGPT omzetten naar teksten in diverse talen. Engels, Spaans, Duits, Chinees, noem maar op. ChatGPT zelf geeft aan nauwkeurig te zijn en een goed begrip van context te hebben, maar dat de vertaling niet altijd perfect is. Dus blijf ook zelf scherp!
ChatGPT kent ook nadelen
Met ChatGPT krijg je niet altijd de juiste antwoorden op je vragen. De tool was namelijk tot september 2021 verbonden met internet waardoor het geen actuele kennis heeft over gebeurtenissen en ontwikkelingen na die periode. Ook sluit de zinsbouw en de inhoud die de tool levert niet altijd aan bij je verwachtingen, waardoor je teksten moet herschrijven. En let op dat je geen gevoelige bedrijfsinformatie deelt, want daarmee train je ChatGPT.
Online verspreiden van je vacature of opdracht met Phrasee
Zodra het functieprofiel helder is omgezet in een vacature is het tijd voor het verspreiden. Phrasee is hier een handige AI-tool voor. In 2015 opgericht en met de wortels in Groot-Brittannië.
- Onderdeel: verspreiden van je vacature via social media
- AI-tool: Phrasee
- Kosten: abonnementen beginnen bij 500 dollar per maand
Dit haal je eruit:
- Je kunt Phrasee integreren met de social media platforms Facebook en Instagram. Vervolgens geef je een korte basisomschrijving van de vacature en Phrasee schrijft meerdere teksten die tot de meest positieve respons leiden;
- Je hebt zelf altijd de hand in welke posts op social media verschijnen door te selecteren welke teksten je wilt gebruiken;
- Je kunt Phrasee met meerdere social media platforms integreren zodat je posts vanuit één platform kunt publiceren;
- Testen en meten: met Phrasee kun je je posts a/b-testen en direct analyseren om te achterhalen welke tekst het meeste resultaat oplevert.
Helaas is Phrasee nog niet te koppelen met LinkedIn. Maar je kunt uiteraard wel zelf de opgedane kennis toepassen op dit platform.
Selecteren van competente kandidaten met Hirevue
Een droom van vele opdracht- en werkgevers: zo min mogelijk tijd besteden aan het doorlopen van cv’s en volop tijd hebben voor gesprekken met interessante kandidaten. We hebben goed nieuws: er zijn handige AI-tools die deze droom waarmaken. HireVue is een mooi voorbeeld en lichten we daarom hieronder toe.
- Onderdeel: selecteren van competente kandidaten
- AI-tool: Hirevue
- Kosten: voor corporates met 2500-5000 werknemers begint het bij € 32.000 per jaar. Ben je een kleinere organisatie, dan kun je contact opnemen voor een persoonlijk aanbod
Dit haal je eruit:
- Het selectieproces aan de voorkant wordt geautomatiseerd. Voor velen een verademing, want een van de grootste strubbelingen in de zoektocht naar kandidaten, is cv’s doorlopen en niet relevante kandidaten afwijzen. Met name voor functies waar veel mensen interesse in hebben.Goed om te weten: Hirevue gaat niet zelf op zoek naar kandidaten, maar helpt je kandidaten beoordelen op basis van vooraf bepaalde criteria. Dit werkt zo: je geeft aan HireVue de inhoud van de functie door en specifieke criteria zoals de benodigde vaardigheden. Vervolgens screent de AI-tool potentiële kandidaten op basis van alle criteria en krijg jij alleen de gekwalificeerde kandidaten voorgeschoteld;
- Kandidaten die solliciteren kun je uitnodigen om – via Hirevue – een interview in de vorm van een video-opname te sturen. Vooraf stel je interviewvragen op en de kandidaten beantwoorden deze in een online omgeving terwijl zij zichzelf filmen.Hirevue geeft de antwoorden van de kandidaten een score en let daarnaast ook op criteria zoals oogcontact, intonatie van de stem en bewegingen. Met deze input beoordeel jij vervolgens welke kandidaten je persoonlijk wilt ontmoeten.
Er zijn voor- en tegenstanders van deze AI-tool. Stel dat een competente kandidaat op basis van zijn of haar intonatie een slechte score krijgt, dan loop jij mogelijk die talentvolle professional mis. Tegelijkertijd bespaart de tool je veel zoekwerk. Belangrijke criteria waar je goed over na moet denken voor je deze tool structureel inzet.
AI als een effectief middel voor succes
De AI-tools die we in dit artikel hebben besproken, verhogen niet alleen de efficiëntie van het wervings- & selectieproces, maar besparen je ook tijd en zorgen dat de kwaliteit van geselecteerde kandidaten toeneemt. Wellicht vind je de inzet van AI bij het werven & selecteren nu nog overweldigend en weet je niet waar te beginnen. Dan hopen we dat onze tips, die slechts een tipje van de ijsberg zijn, aanmoedigen om de eerste stap te zetten. In de wereld van werving en selectie is AI namelijk niet slechts een ‘leuke toevoeging’, maar een effectief middel voor succes.
Op zoek naar een nieuwe, uitdagende opdracht op Digital Marketing gebied? Of wil je de stap naar interim werk maken? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: info@networklink.nl
Meer berichten
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) heeft een enorme impact gehad op wervings- & selectiebureaus en interimbureau’s. Het eerste ...
In de wereld van werving & selectie speelt technologie een steeds grotere rol. Met name Artificial Intelligence (AI) veranderde ...
Als Interim Professional krijg je vaak te maken met last-minute opdrachten. Veel urgentie dus, waardoor je voor zo’n organisatie ...