AROUND THE BLOCK: Interim Visual Designer Rondje Zaandam met Luciën Loswijk

  • 14 07 2021
  • 5,5
  • Charlotte

Around the block: “If someone is described as having been around the block, it means he is experienced, that he has been in a similar situation before, that he has worked on a similar task before, that he has skills acquired in previous similar circumstances. Someone who has been around the block knows what he’s doing.” (Urban Dictionary)

Meet Luciën Loswijk, een aantal maanden geleden gestart bij LeasePlan Digital als Interim Visual Designer. De wens om te gaan freelancen werd al vroeg gewekt: als zelfstandige steeds weer een nieuw project oppakken en flexibel je tijd in kunnen delen, dat is wat hij wilde. Het ondernemende aspect trok hem aan. Waarom? Wij hoorden hem uit tijdens een “walk around the block” of eigenlijk was het een koffie in Zaandam!

Waarom de stap naar interim?

Ik deed naast mijn vaste baan eigenlijk altijd al kleine projecten en opdrachten die ik echt leuk vond om te doen. Vanuit die gedachte ben ik de detacheringswereld ingerold en in zo’n 2,5 jaar heb ik daar voor veel verschillende klanten projecten mogen uitvoeren. Een periode waarin ik leerde omgaan met diverse werkculturen en verschillende manieren van werken. Daarbij werkte ik vaak nauw samenwerkten met andere designers die dingen op een andere manier deden dan ik gewend was. Ik vond het fijn om steeds weer nieuwe werkervaring op te doen, maar ook mijn opgedane ervaring juist weer te delen met andere bedrijven en collega’s. Vanuit die gedachte ben ik gestart als interimmer, om steeds weer op een nieuwe plek de werkefficiëntie te verbeteren.

Daarnaast vind ik het leuk om elke keer weer aan een ander product te werken. Bij agencies is het werk vaak gericht op één klant of target group met dezelfde type producten. Het was leuk om die variatie te hebben binnen de detachering. Je had wel zeggenschap, maar niet zozeer het ondernemende aspect zoals je bij het freelancen hebt. Nu doe ik zelf mijn eigen acquisitie en kies ik zelf voor wie ik ga werken. Daarin filter ik natuurlijk ook veel, want ik doe liever geen opdrachten die net buiten mijn affiniteit of expertise vallen. Ik zet mezelf in als expert en geef duidelijk aan wat ik wel of niet wil gaan doen qua rol. Daar heb ik zelf, maar ook de opdrachtgever waar ik voor werk uiteindelijk het meeste aan.

Waar focus jij je op binnen Visual Design?

Ik ben als Visual Designer degene die hamert op pixel perfect. Eigenlijk doe ik continue een efficiëntie slag om alle designs en systemen consistent te krijgen. Met name bij grote corporates gaat dit vaak gepaard met legacy en kunnen sommige dingen wat gedateerd zijn. Specifiek voorbeeld: niet altijd worden overal dezelfde buttons gebruikt. Puur omdat het al zoveel jaar oud is en er nooit een verandering heeft plaatsgevonden. Door een schaalbaar systeem op te zetten krijg je die consistentie wel. Bij LeasePlan Digital zit ik nu op het project ‘onboarding’ en hier heb ik recent een mobile analyse voor gedaan. Ik heb gekeken welke interactiepatronen verbeterd konden worden. Hoe loop je door de flow van het product heen en is alles wel consistent? In andere projecten werk ik juist samen met een UX Research Team en andere designers om een nieuwe feature uit te rollen.

Hoe ziet een dag bij LeasePlan Digital eruit? We starten dagelijks met een stand-up met het product team om te bespreken wat er gedaan is en gedaan moet worden. Vaak per expertise, dus zowel voor de designers als voor de developers. Daarna, vooral nu ik vanuit huis werk en geen koffie met collega’s kan drinken, ga ik gelijk aan de slag. Ik kijk op het Jira bord welke stories prioriteit hebben en werk deze vervolgens uit binnen een sprint. Daarnaast zijn er wekelijkse refinement sessies. Je wordt als designer dus betrokken bij het hele proces. Een dag of week bij LeasePlan kan variëren van een kleine opdracht in het briefen van een developer over hoe een button eruit moet zien tot langere stories die een week duren. Zo heb ik een brand activation campagne gedaan waarbij we over een paar pagina’s breed bekeken hoe we een bepaalde brand mooi naar voren konden brengen. In dat soort gevallen werk je met meerdere designers samen.

Groeitip?

De ontwikkelingen binnen UX, UI en Visual Design gaan heel snel, zeker op het gebied van tooling. Om bij een opdrachtgever meteen met een tool aan de slag te kunnen, moet je als designer op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en trends. Ik vind het dan ook belangrijk om mijzelf continu te trainen. Daarnaast zie ik als rode draad door projecten heen dat het vaak erg conversie gericht is en gaat het om de uiteindelijke sale. Bij visual design kijk je ook naar de indirecte winsten om bijvoorbeeld de gebruikerservaring te optimaliseren. Dit mag je als designer vaak nog wat meer benadrukken. Op de lange termijn kan het namelijk loyaliteit verhogen onder je gebruikers of bijdragen aan een indirecte verbetering aan het product. Daar zie ik dat winsten behaald kunnen worden. Dus heel concreet: ja, natuurlijk werken aan wekelijkse sprints en korte termijn stories, maar ook parallel daaraan denken aan de schaalbaarheid om op de lange termijn ook profijt te hebben.

Wat wel/niet doen als interimmer?

Wat je vooral wel moet doen als interimmer is in contact blijven met je zakelijke relaties. Door regelmatig contact op te nemen en actief te blijven in een netwerk ontstaat er een wisselwerking. Daardoor heb ik het afgelopen jaar eigenlijk aaneensluitend opdrachten gehad. Op inhoudelijk vlak is het belangrijk vooral snel te adapteren. Elke werkcultuur heeft een andere werkwijze en als interimmer wordt er verwacht dat je snel meedraait en je de manier van werken in korte tijd eigen maakt. Natuurlijk is daarbij vaak ook ruimte om iets te verbeteren en opgedane kennis te delen. Wat ik bij KLM bijvoorbeeld heel leuk vond is dat het team heel groot was, met veel ervaren designers. Daar kun je veel van leren.

Ik heb niet direct iets dat je beter niet kunt doen als interimmer, maar moest zelf wel wennen aan de vrijheid en flexibiliteit die je door freelancen krijgt. Vanuit loondienst was ik gewend om ontwikkel- en verbeterpunten mee te krijgen. Vervolgens werd ik in de detachering meer de expert zoals je die ook bent als freelancer, maar toch ervaar ik nu meer vrijheid om mijn tijd zelf in te delen. In de winterperiode, wanneer ik meer binnen zit, doe ik bijvoorbeeld een project voor 40 uur per week. In de zomerperiode neem ik juist wat meer ruimte door een project van 3 dagen aan te nemen. In loondienst heb je die mogelijkheden meestal niet of stukken minder.

Ook de stap maken naar interim werk of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl

Deel dit bericht

Meer berichten

  • 'Getting Digital Done' door een Category Manager Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig ...

    Lees verder
  • Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 ...

    Lees verder
  • Rondje Arnhem met Iris Wezenberg Meet Iris Wezenberg, inmiddels al meer dan een half jaar werkzaam als interim Product ...

    Lees verder