AROUND THE BLOCK: Interim E-commerce Shopmanager Rondje Leiden met Elsa Cornet

  • 26 05 2021
  • 5
  • Charlotte

Around the block: “If someone is described as having been around the block, it means he is experienced, that he has been in a similar situation before, that he has worked on a similar task before, that he has skills acquired in previous similar circumstances. Someone who has been around the block knows what he’s doing.” (Urban Dictionary)

Rondje Leiden met Elsa Cornet

Meet Elsa Cornet, onlangs gestart bij ANWB Retail als interim E-commerce Shopmanager. Inmiddels is zij al drie jaar werkzaam als interim e-commerce en digital marketing professional en heeft zij veel bedrijven van binnen mogen zien, onder andere VONQ, Coop Supermarkten en Difrax. Na zo’n 10 jaar in vast dienstverband te hebben gewerkt voelde het voor haar als een logische stap om te kiezen voor het freelance vak. Waarom? Wij hoorden haar uit tijdens een “walk around the block” in Leiden!

networklink-blog-around-the-block-elsa-cornet-2

Waarom de stap naar interim?

Waarschijnlijk is dit een heel herkenbaar verhaal voor de freelancers onder ons. Ik heb denk ik 10 jaar in vast dienstverband gewerkt en eigenlijk bleef ik bij iedere werkgever voor een periode van ongeveer 2 jaar, hoe leuk het bedrijf en de cultuur of collega’s ook waren. Ik was continue op zoek naar nieuwe kansen en uitdagingen, en in de avonduren en weekenden runde ik mijn eigen webshop. Na een gesprek met een detacheringsbureau kreeg ik een steeds beter gevoel over een toekomst als interimmer. Veel meters maken in korte periodes; dat klonk me als muziek in de oren! Ik gaf mezelf een half jaar de tijd om een opdracht te vinden en om te ervaren of het voor mij zou werken. Inmiddels ben ik zo’n 3 jaar werkzaam als interimmer. En het past zo goed bij me, dat ik ervoor heb gekozen mijn werkzaamheden voor mijn webshop te pauzeren.

Het was best spannend om de sprong in het diepe te wagen en op te zeggen zonder een interimklus klaar te hebben liggen. Inmiddels durf ik erop te vertrouwen dat er altijd mooie opdrachten op mijn pad komen. Nu is mijn grootste uitdaging om mijn enthousiasme te temmen en mezelf af en toe een vakantie te gunnen. Opdrachten kunnen soms best intensief zijn, jezelf niet af en toe wat rust geven kan een valkuil zijn. Zelf kijk ik heel erg naar wat ik minimaal nodig heb qua salaris/omzet om het leven zo in te vullen naar wat ik persoonlijk nodig heb. Ik woon niet overdreven groot en rijd geen dure auto, want werk is volgens mij ondergeschikt aan je lifestyle. Stiekem denk ik dat het freelance werk voor mij gemaakt is!

Waar focus jij je op binnen E-commerce / Shopmanagement?

Mijn focus binnen E-commerce en Digital Marketing is altijd erg breed geweest, zolang de waarde en de resultaten maar meetbaar zijn. Dat past bij mij als persoon, omdat ik graag in de breedte meebouw, maar ook zelf aan de knoppen zit om directe resultaten te zien. De meeste energie krijg ik van resultaatgerichte vraagstukken waar digitale marketing en e-commerce samenkomen en ik het bedrijf echt verder kan helpen. Dit type vraagstuk varieert per organisatie. Binnen ANWB Retail is mijn rol heel specifiek. Marketing draait de campagnes en stuurt traffic naar de webshop. Het is vervolgens aan mij als Shopmanager om de webshop zo goed mogelijk te laten functioneren en dan met name de categorie “kleding”. Heel erg leuk, want ik kan mijn brede ervaring goed inzetten om de kansen binnen deze categorie te signaleren en de learnings in concrete actiepunten om te zetten.

Hoe mijn dag eruitziet? Eigenlijk ben ik de hele dag door aan het analyseren wat de producten binnen de categorie doen en breng ik aanpassingen aan. Welk product loopt goed en waarom? Zijn er vragen vanuit de consument of trends te vinden waar nog geen campagnes op worden gedraaid? Hierin werk ik nauw samen met marketing om bijvoorbeeld relevante items te promoten in de nieuwsbrieven, maar ook met de inkopers om te zorgen dat de voorraad slim wordt doorverkocht. Heel seizoensafhankelijk!

Groeitip?

Ik word heel blij van de digitaliseringsslag die veel E-commerce organisaties doorgaan in deze tijd; er wordt veel ingezet in het optimaliseren van digitale processen. Als ik iets zou moeten noemen wat mij is opgevallen de afgelopen jaren bij verschillende opdrachtgevers, dan is het dat bedrijven flink investeren in de voorkant (webshops en websites), omdat dit snel resultaten oplevert, maar de echte winst zit hem misschien wel in het automatiseren van de interne processen. Hoe systemen onderling met elkaar ‘praten’ en collega’s informatie uitwisselen. Kortom, nog meer inzetten op digitalisering, niet direct voor de consument, maar voor de collega’s en de organisatie zelf om sneller en efficiënter te kunnen werken.

Wat wel/niet doen als interimmer?

Als interimmer moet je heel flexibel zijn en je snel kunnen aarden. Eigenlijk kom je als een kameleon binnen en moet je steeds weer je kleur kunnen veranderen naar een bepaalde organisatie. Deze flexibiliteit wordt niet alleen verwacht in je attitude richting het bedrijf, maar ook in de tijd en energie dat je in een opdracht of project steekt. Als er een urgent vraagstuk is, dan vraagt dat net iets meer van jou als interimmer. Je bent er voor een korte periode dus moet op dat moment alles uit de functie halen om het bedrijf verder te helpen.

Wat je beter niet kunt doen als interimmer? Op je eigen eiland blijven zitten. Toen ik met interim werk begon nam ik vaak nog een wat bescheiden houding aan, terwijl het juist heel belangrijk is om als interimmer zichtbaarheid en draagvlak te creëren. In je eentje de kar in een bepaalde richting willen trekken is daarbij niet handig. Het is voor het team waar je in terecht komt juist fijn dat zij weten wat jij hebt gedaan in het verleden, zodat ze met vragen bij jou terecht kunnen. Vaak zijn het vernieuwende projecten en werkzaamheden waar jij als interimmer een kijk op dient te geven. Jij hebt eerder soortgelijke resultaten behaald, dus dat hopen zij ook terug te krijgen. Daarbij is het zaak om de resultaten en bevindingen continue te monitoren en te delen met de organisatie. Pas dan kun je verandering teweeg brengen!

Ook de stap maken naar interim werk of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl

Deel dit bericht

Meer berichten

  • 'Getting Digital Done' door een Content Marketeer Meet Jessica Hellinga, nu een klein jaar actief als Interim Content Marketeer. ...

    Lees verder
  • 'Getting Digital Done' door een Category Manager Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig ...

    Lees verder
  • Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 ...

    Lees verder