Interim Impact: Rogier van Herrikhuijzen

  • 30 03 2022
  • 4,6
  • Charlotte

Interim Impact: een blogreeks waarin wij in gesprek gaan met de Interim Digital Professionals die via Networklink in een opdracht zitten. Hoe krijgen zij als specialist in hun vakgebied 'Digital Done' bij onze opdrachtgevers?

‘Getting Digital Done’ door een Category Manager

Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig bij bol.com als Interim Category Manager. Na veel inkoopervaring bij partijen als Wehkamp, fonQ en Coolblue komt bij bol.com voor Rogier veel samen, met name omdat zijn focus voornamelijk ligt op het online buying stuk. Hoe weet hij als Category Manager digital impact te maken? Wij vroegen het hem als eerste in deze nieuwe blogreeks: Interim Impact!

Wanneer en waarom de stap naar interim?

Laat ik teruggaan naar het begin. Na mijn studie Commerciële Economie heb ik een master Marketing Management afgerond. Mijn masterscriptie mocht ik toentertijd schrijven voor Coolblue en daar begon mijn carrière; als Product Manager. Door de jaren heen kwam ik erachter dat er voor mij als Product Manager en later als Category Manager veel facetten samenkomen. Zo schakel ik continu met allerlei stakeholders, zoals leveranciers en marketeers, om zo onze klanten het beste assortiment te bieden. Mijn inkoopervaring, marketingachtergrond en analytische mindset om data slim te gebruiken komen daarbij goed van pas.

Na Coolblue ben ik werkzaam geweest voor o.a. PLUS Retail, fonQ en Wehkamp. Bij laatstgenoemde ben ik in de interimwereld gerold en lag mijn focus op allerlei commerciële activiteiten; van het herzien van het assortiment, het opzetten van verschillende promoties (o.a. Black Friday) tot het uitbreiden van het merkportfolio, marge- en conversieverbetering en een uitgebreid categorieplan. Ik kwam erachter dat het werken als interimmer uitstekend bij mij past. De lat ligt vaak hoog en de tijd is kort. Dus ik geef in de korte periode dat ik ergens werk altijd meer dan 100% en zet mijn expertise vanaf dag 1 in voor de organisatie. Het is niet kritisch vanaf de zijlijn toekijken, maar juist betrokken zijn bij het team en de strategie van de categorieën.

Wat doe jij als Interim Category Manager bij bol.com?

Net als bij o.a. fonQ en Wehkamp, ben ik bij bol.com binnen mijn categorieën o.a. verantwoordelijk voor de omzet, marge, assortiment samenstelling, voorraadposities en commercieel contact met leveranciers. Daarnaast heb ik ook veel contact met marketingcollega’s over bijvoorbeeld campagnes en het zoekgedrag van klanten. Een grote campagne is de bol 7-daagse waarin, de naam zegt het al, de consument 7 dagen lang van de beste aanbiedingen en kortingen kan profiteren. Dit soort acties zijn voor inkopers waanzinnig druk, maar vooral ook altijd weer een mooie uitdaging waarbij je met het hele team op scherp staat!

Hoe mijn dag eruitziet? Eerst een dubbele espresso ;-) Vervolgens start ik met een analyse van de verkoop van de dag ervoor: welke producten hebben goed verkocht, zijn er uitschieters en hoe is de voorraadpositie op deze producten, welke artikelen verkopen minder goed dan verwacht en welke acties kan ik bedenken om dit te verbeteren. Ook doe ik elke dag een korte concurrentieanalyse. Kortom: wat gaat er goed, wat kan er beter en waar liggen kansen? Regelmatig check ik in bij verschillende stakeholders. Bijvoorbeeld met collega’s van supply chain over de voorraden, met een leverancier over een lopende onderhandeling of met een marketing collega over de invulling van een nieuwe campagne. Ik ben dus de hele dag in gesprek met verschillende stakeholders en houd voortdurend de cijfers in de gaten. Ik werk sterk datagedreven, waarbij ik continu vanuit de klant denk.

Onze missie luidt; Getting Digital Done – omdat wij als interim bemiddelingsbureau betrokken zijn bij de gaafste initiatieven en innovaties in het digitale landschap. Hoe krijg jij als Category Manager ‘digital done’?

Wat ik als interim Category Manager heel belangrijk vind, is het slim inzetten van data om interne alsook externe partijen verder te kunnen helpen. Zo probeer ik bijvoorbeeld leveranciers bepaalde inzichten vanuit data mee te geven om hun product of assortiment nóg slimmer te positioneren en te promoten. Dit draagt bij aan de verkoopresultaten van het assortiment. Want daar gaat het uiteindelijk natuurlijk om: digitale middelen of data inzetten om nog beter de consument te bedienen.

Welk bedrijf ‘Gets Digital Done’ volgens jou?

Het klinkt nu misschien als een open deur, maar ik vind bol.com hierin echt een voorbeeld. Het is waanzinnig om mee te maken hoe bol.com het hele e-commerce platform verder aan het uitbouwen is. Naast dat bol.com goed vooruitkijkt en inspeelt op digitale trends, is het mooi om te zien hoe betrokken de organisatie is met haar medewerkers ten tijde van het digitale thuiswerken. Ik heb bijvoorbeeld, ook al ben ik werkzaam als interimmer, meerdere attenties thuisbezorgd gekregen als bedankje voor de inzet. Bij veel collega’s straalt de energie en gedrevenheid er dan ook van af.

Wat is jouw gouden tip aan mede interimmers, of Buyers die twijfelen om de stap naar interim te maken?

Eigenlijk heb ik twee gouden tips:
1. Aan iedereen die twijfelt om de stap naar interim te maken: doe ervaring op binnen je vakgebied zodat je met jouw expertise echt van toegevoegde waarde bent voor een opdrachtgever.
2. Durf je te specialiseren. Mijn ervaring is dat een opdrachtgever meer baat heeft bij een specialist dan een generalist. Mijn specialisme is bijvoorbeeld online retail en buying, met een sterke focus op de customer journey. Hier heb ik door de jaren heen veel ervaring in opgedaan. Opdrachtgevers weten daardoor wat ze van me kunnen verwachten qua expertise.

Ook de stap naar interim werk maken of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl

Deel dit bericht

Meer berichten

  • 'Getting Digital Done' door een Category Manager Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig ...

    Lees verder
  • Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 ...

    Lees verder
  • Rondje Arnhem met Iris Wezenberg Meet Iris Wezenberg, inmiddels al meer dan een half jaar werkzaam als interim Product ...

    Lees verder