Interim Impact: Jessica Hellinga

  • 30 05 2022
  • 5,8
  • Charlotte van Haaster

Interim Impact: een blogreeks waarin wij in gesprek gaan met de Interim Digital Professionals die via Networklink in een opdracht zitten. Hoe krijgen zij als specialist in hun vakgebied 'Digital Done' bij onze opdrachtgevers?

‘Getting Digital Done’ door een Content Marketeer

Meet Jessica Hellinga, nu een klein jaar actief als Interim Content Marketeer. Nadat zij via Networklink een opdracht deed bij Ehealth Ventures Group, werd zij gevraagd om aan de slag te gaan voor Hans Anders. Voordat ze haar avontuur als freelancer begon was zij ruim 10 jaar aan het werk bij verschillende bedrijven, met name in de mode en retail. Hoe weet zij digital impact te maken als Content Marketeer? Wij vroegen het haar in deze blog: Interim Impact!

Wanneer en waarom de stap naar interim?

Ik had eigenlijk altijd al het idee om voor mezelf te beginnen, om mijn eigen baas te zijn. Dit sloop er al in tijdens mijn studie Fashion & Branding aan het AMFI, want hier kwam ik in aanraking met de concepten rondom het bouwen van merken. Vervolgens koos ik voor een Minor Strategic Management & Entrepreneurship aan de UvA om de ondernemings kant mee te krijgen. Vorig jaar had ik het gevoel dat ik na al die jaren loondienst genoeg werkervaring en senioriteit bezat om de stap naar freelance te maken. Ik wilde meer vrijheid, minder bezig zijn met de politiek binnen een organisatie en mensen blij maken met juist die expertise die op dat moment ontbreekt binnen een team. Het is daarbij heel fijn om zelf te bepalen wanneer en voor wie je werkt. Als interimmer kun je snel impact maken en kom je vaak terecht in een dynamische werksfeer.

In mijn hele carrière is er een rode draad te zien in de vraagstukken waar ik goed op in kan spelen. Ik sta bij projecten graag aan de voorkant en probeer in de beginfase grip te krijgen op de wie, wat, waarom vragen? En als deze positionering helder is dan komt er altijd wel een (content) campagne bij kijken als uitwerking. Brand en content marketing zijn dan de labels die daaraan worden gegeven en dat zijn dus ook de rollen die mij nu het best liggen.

Mijn kracht zit denk ik in de creatieve commercie. Ik neem vaak een positie in van spil tussen business en creative. Door de juiste balans tussen deze twee werelden op te zoeken weet ik snel wat de doelstellingen en de daarbij benodigde middelen zijn. Ik vind het fijn een overkoepelende en strategische rol te hebben in een opdracht, maar ook om mezelf als professional steeds verder te ontplooien. Dit vind ik vaak een misvatting over het interimmen. Als interimmer word je ingezet vanwege je skills, maar net als bij een vaste job vind ik het juist ook waardevol om nieuwe inzichten mee naar huis te nemen.

Wat doe jij als Interim Content Marketeer bij Hans Anders?

Bij Hans Anders ben ik gevraagd om iemand te vervangen die weg ging. Ik ben hier als Content Marketeer betrokken geweest bij het neerzetten van het nieuwe sportbrillen merk ‘ DRIIVE’. De go-to-market van deze nieuwe productgroep heb ik vanuit de marketing kant mogen managen. Tijdens zo’n lancering zijn er heel veel verschillende communicatieboodschappen die op de juiste kanalen samen moeten komen. Het is mijn taak om te bekijken hoe we deze nieuwe productgroep op de beste manier communiceren naar de consument. Daarbij werk je intensief samen met verschillende specialisten, interne stakeholders en externe bureaus. Alles moet bij elkaar komen, maar ook continu worden bijgestuurd. Je hebt namelijk een scala aan creatives en copy liggen en bij iedere variant bekijk je voortdurend hoe de consument reageert.

Daarnaast ben ik ook een onderdeel in het opzetten en uitrollen van veel merkcampagnes binnen Hans Anders, zoals Ray-Ban en Tommy Hilfiger. Voor het nieuwe sportbrillen merk als ook dit soort ongoing campagnes werk je altijd heel nauw samen met category managers en andere specialisten in je team. Door de online performance goed in de gaten te houden kun je het type content en de inkoop nauw aan laten sluiten. Ook de verbinding tussen online en offline is van groot belang. Er mag in de customer journey eigenlijk geen disbalans ontstaan tussen wat je online vertelt en offline in de winkels laat zien of ervaren. Veel mensen oriënteren zich bijvoorbeeld steeds vaker online voordat ze naar de winkel gaan. Door middel van de juiste communicatieboodschap kun je consumenten in iedere fase van de customer journey continu blijven begeleiden/inspireren. Alleen dan kun je als merk of retailer de consumenten bij je houden.

Onze missie luidt; Getting Digital Done – omdat wij als interim bemiddelingsbureau betrokken zijn bij de gaafste initiatieven en innovaties in het digitale landschap. Hoe krijg jij als Category Manager ‘digital done’?

Ik liet het al een beetje doorschemeren, maar als Content Marketeer heb ik de kans om de verschillende fases van een customer journey te onderzoeken en zo specifieke content te creëren die op dat moment aansluit bij de consument. Vanuit data kun je heel veel leren en de audiences nóg beter begrijpen. Consumenten krijgen tegenwoordig ontelbaar veel communicatie boodschappen per dag. Het is dus heel belangrijk om te bekijken waar de klant zich online bevindt en welke tailored boodschap daarbij past. Als Content Marketeer probeer ik hier zo goed mogelijk op in te spelen, maar tegelijkertijd natuurlijk ook dicht bij het merk te blijven. Hier kan ik digital verschil maken.

Welk bedrijf ‘Gets Digital Done’ volgens jou?

Als Content Marketeer bij een grote retailer, wil je consumenten natuurlijk inspireren en zowel online als offline een optimale merkbeleving geven. Merken als Coolblue of bol.com doen dit onwijs goed. De consument weet dat bol.com het grootste assortiment heeft en dat Coolblue de beste service biedt. Daarnaast vind ik dat de Bijenkorf qua omnichannel ervaring zeker een voorbeeld is. Zij weten de beleving en inspiratie wereld zowel online als offline sterk met elkaar te verbinden. Samenvattend vind ik het tof hoe bedrijven die oorspronkelijk niet uit de digital hoek komen, dit zich wel meester weten te maken. Goed meebewegen met de tijd en inspelen op de toekomst. Als dat lukt doe je het goed!

Wat is jouw gouden tip aan mede interimmers, of Buyers die twijfelen om de stap naar interim te maken?

Wat mij heeft geholpen een goede start als freelancer te maken is het opbouwen van ervaring bij verschillende bedrijven. Voor mij was dit binnen de fashion en retail branche, maar ook bij verschillende type organisaties; van corporate tot start-up. Je leert zo gemakkelijk door een organisatie heen te bewegen, om snel te schakelen en snel impact te maken. Hierdoor voelde ik mij zelfverzekerd genoeg om de stap te maken. Vrijheid, positiviteit en dynamiek vind ik kenmerkend voor het werken als interimmer. Plus nog een stuk zelfontplooiing en het groeien als professional. Je komt iets brengen, maar ook iets halen. Ga het vooral doen, want je hebt niks te verliezen!

Ook de stap naar interim werk maken of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl

Deel dit bericht

Meer berichten

  • ‘Getting Digital Done’ door CRO-specialist Daan Daan heeft het slim bekeken. Als CRO/Data Analytics specialist werkt hij tien maanden ...

    Lees verder
  • Wat is jouw gouden tip voor een organisatie om groei via (digital) marketing te realiseren? Voor nu hebben we ...

    Lees verder
  • 'Getting Digital Done' door een Content Marketeer Meet Jessica Hellinga, nu een klein jaar actief als Interim Content Marketeer. ...

    Lees verder