‘Help, ik heb mijn gedroomde kandidaat weggejaagd!’

  • 29 10 2019
  • 4,1
  • vollesmaken

9 tips om dit te voorkomen

Goede digital marketeers zijn gewild en schaars. Het aanbod van banen overstijgt nog altijd de vraag vanuit de kandidatenzijde. Vanuit Networklink verwachten dat de vraag naar digital marketeers de komende alleen nog maar toe zal nemen. Jouw gedroomde kandidaat kan overal aan de slag. Als hiring manager heb je dan ook veel tijd en moeite gestoken om de juiste kandidaat aan tafel te krijgen samen met jouw corporate recruiter of externe headhunter. Grote kans dat de persoon tegenover je latent zoekende is. Wat niet wegneemt dat de gekoesterde kandidaat wel nieuwsgierig is naar jouw organisatie en de rol die je aanbiedt. Hey, anders zat hij of zij er niet.

Aan de andere kant heeft jouw kandidaat al een baan. Nou is het jouw taak om de kandidaat te overtuigen dat de plek in jouw team toch echt een upgrade is ten opzichte van de huidige plek. Google zou zeggen dat we hier te maken hebben met een ZMOT moment. Recruitment is immers net marketing. En jij hebt een iemand aan tafel die misschien wel deze baan “gaat kopen” van jou. En hier gaat het maar al te vaak mis.

Jouw agenda is vol en dat gesprek doe jij er wel even bij. Om 10:30 heb je een afspraak met jouw gedroomde kandidaat en om 10:25 ren je net je meeting uit. De receptie geeft aan dat de kandidaat al in de lobby zit. Klaar om opgehaald te worden. “Shit”, denk je. “ik moet het cv nog uitprinten”. Het printerpapier is natuurlijk op of de printer geeft zijn gebruikelijke storing. Om 10:36 heb je eindelijk het CV. Je bladert het nog even snel door en gaat dan de kandidaat ophalen. Je hebt al zo vaak gesprekken gevoerd, dus ook dit gesprek komt ook wel goed.

Uiteindelijk zitten jullie om 10:45 in de door jouw gereserveerde meeting ruimte nadat je een andere collega er net uit hebt gezet. Nog snel een kop koffie halen in zo’n armoedig papieren bekertje en het gesprek kan beginnen. Toch niet. Je verontschuldigt je bij de kandidaat, want je moet nog even wat pakken. Natuurlijk dat CV lag nog bij de printer waar je hem had achtergelaten. Meteen begin je daarna met jouw gebruikelijke verhaal over de organisatie en jouw team. Om daarna de vraag te stellen: “vertel eens wat over jezelf?”. Het is inmiddels 11:10 en om 11:30 begint jouw volgende meeting die je niet kan missen. Je stelt nog snel een kwartier lang vragen. Je weet immers al wel wat voor vlees je in de kuip hebt. Om vervolgens gehaast afscheid te nemen van een gedesillusioneerde kandidaat.

Is dit verhaal overtrokken? Helaas niet. Ook in deze markt zijn deze gesprekken aan de orde van de dag. Wil je een succesvol ZMOT moment creëren? Als ervaren headhunter kan ik in ieder geval deze tips geven:

1) Handel snel

Zorg dat je gedroomde kandidaat snel aan tafel komt na introductie en maak plaats in je agenda, indien nodig voor of na werktijd. Jouw kandidaat is niet actief op zoek en heeft zelf ook een drukke agenda.

2) Bereid goed voor

Zorg dat je het CV ruim van tevoren uitprint, maak aantekeningen en gebruik een gestructureerde vragen set om zeker te weten dat je alles vraagt wat relevant is en om goed objectief te kunnen vergelijken als je de luxe van meerdere kandidaten hebt.

3) Maak de kandidaat belangrijk

Wees op tijd, kies een representatieve plek uit die jouw bedrijf waardig is. geef aan dat je blij bent dat de kandidaat tijd voor je heeft gemaakt, vertel hoelang het gesprek gaat duren, wat jouw structuur is en moedig iemand vooral aan vragen te stellen. Gelijkwaardigheid is hier belangrijk.

4) Mensen werken met mensen

Geef een korte rondleiding en laat hem of haar een hand schudden met jouw team. Mensen werken immers met mensen en niet met een bedrijf.

5) Unique buying reasons

Vraag wat de kandidaat nieuwsgierig heeft gemaakt om op gesprek te komen, wat kan jij bieden om een overstap te maken? En nee, dit gaat niet over geld.

6) Elevator pitch

Gebruik voor jouw introductie over de organisatie maximaal 10 minuten en verwerk de UBR’s van de kandidaat in je pitch. Vertel vooral veel over de cultuur, jouw leiderschapsstijl, jouw team en de groeikansen voor de kandidaat.

7) Zorg dat je relevante vragen stelt

Gebruik een vaste vragen set met de STARR methode gericht op het achterhalen van kennis en de belangrijkste competenties (max. 5) en heb interesse voor de mens achter het CV. Van een CV chronologisch doornemen krijgt bijna niemand energie.

8) Vraag om de deal

Vraag aan het einde van het gesprek of de kandidaat enthousiast is en door wil en bij twijfel van de kandidaat vraag wat nodig is om deze weg te nemen.

9) Wrap up

Bedank de kandidaat, wees helder over de verwachtingen neem persoonlijk afscheid bij de uitgang van je kantoor. Geef je email en mobiele nummer en geef aan dat hij/zij altijd contact op kan nemen als er vragen zijn die later opkomen.

Deel dit bericht

Meer berichten

  • 'Getting Digital Done' door een Content Marketeer Meet Jessica Hellinga, nu een klein jaar actief als Interim Content Marketeer. ...

    Lees verder
  • 'Getting Digital Done' door een Category Manager Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig ...

    Lees verder
  • Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 ...

    Lees verder