Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller

Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 jaar ervaring opgedaan te hebben aan zowel bureau- als klantzijde begon het voor haar te kriebelen om voor haarzelf te beginnen. Wat zij het leukste vindt aan een tijdelijk interim opdracht? Naast dat zij het fijn vindt om flexibel te zijn, helpt zij graag bij aan oplossingen voor een online afdeling of team. Wat doet ze dan precies? Wij vroegen het haar in een “walk around the block” in Amsterdam!

Waarom de stap naar interim?

Ik ben oorspronkelijk begonnen bij een mediabureau zo’n 15 jaar geleden. Eerst op de tv-afdeling en toen door naar de online afdeling. Daar gebeurde het voor mij en kwam alles samen. Een wereld die continue verandert en waar je altijd moet blijven leren. Dat is iets wat ik belangrijk vind in mijn werk. Vanuit het mediabureau ben ik naar Joop van den Ende Theaterproducties gegaan, waar ik de kans kreeg om de online afdeling van scratch op te zetten. Een hele andere tak van sport, maar mede door het leidinggevende aspect een mooie stap in mijn carrière. Vervolgens ben ik na vier jaar weer terug naar bureauzijde gegaan als Online Marketing Manager bij iProspect. Daar was ik verantwoordelijk voor verschillende klanten waar ik de koers en strategie voor bepaalde. Samen met een team van specialisten rolden we de mediaplannen uit.

Inmiddels had ik twee keer aan bureauzijde gewerkt, ervaring opgedaan aan klantzijde en twee kinderen gekregen. Voor mij voelde dat als het juiste moment om met freelancen te beginnen. Ik had veel online expertise ontwikkeld en merkte dat ik toe was aan meer flexibiliteit. Plus de markt stond er toen ook al goed voor. Met online marketing zit je eigenlijk in de goede hoek, want er is nog steeds, of misschien wel juist meer, vraag naar online professionals.
Het allerleukste aan tijdelijke interim opdrachten? Dat vind ik het onderzoeken en oplossen van een probleem. Er bijvoorbeeld voor zorgen dat een online afdeling staat en dan zelf weer door naar een volgende uitdaging. Uiteindelijk was het dus een combinatie van mijn ervaring, leeftijd, de flexibiliteit van freelancen en het ontdekken van verschillende bedrijven waardoor ik de stap waagde.

Waar focus jij je op binnen online marketing?

Als Online Marketing professional bekijk ik voortdurend wat er anders kan om de resultaten te verbeteren. Wat voor jaar strategie moet er bijvoorbeeld komen en hoe moet de afdeling ingericht worden? In het algemeen houd ik mij meer strategisch en als een overall manager bezig, maar vind ik het ook fijn om in zekere hoogte mee te helpen in de uitvoering. Dan zie je waar je het voor doet. Waar ik nu bij bol.com iets meer in de uitvoering zit, zat ik bij vorige opdrachten vaak iets meer in de driver’s seat om strategieën te maken en deze samen met een team uit te rollen. Per opdracht kunnen de verantwoordelijkheden dus behoorlijk verschillen. Wat ik wel fijn vind is als dingen niet te lang blijven liggen. Snelle omgevingen passen daarom goed bij mij.

Bij bol.com heb ik tot nu toe twee verschillende opdrachten mogen doen binnen Sponsored Products. Waar ik eerst iets meer de projectmanager was, houd ik mij nu meer met de online marketing aspecten binnen Sponsored Products bezig. Zo heb ik een videoplan en contentplan geschreven en zijn we bezig om de Sponsored Products pagina’s te optimaliseren. Daarnaast werk ik aan de uitrol van verschillende dashboards en hebben we nu ook een e-learning tool voor de leveranciers laten maken, naast dat deze voor de partners ontwikkeld was. We kijken continu wat er verbeterd kan worden zodat de partners en leveranciers goed hun weg kunnen vinden in onze eigen tool. Met alle feedback die we krijgen en de online optimalisaties die we toepassen kunnen we ze steeds beter helpen.

Groeitip?

In de algemene zin is het denk ik voor veel bedrijven belangrijk om bepaalde processen verder te automatiseren. Dingen die nu vaak nog handmatig gedaan worden, kunnen efficiënter met de inzet van bepaalde tools en (technische) kennis. Daarnaast heb ik, met name binnen de B2B sector, gemerkt dat er vaak nog stappen gezet kunnen worden in een betere communicatie tussen de sales- en marketingafdeling. Bij veel bedrijven spreken de afdelingen nog niet genoeg dezelfde taal. Je moet ze eigenlijk als één afdeling zien. Sales cijfers zijn namelijk heel belangrijk voor de marketing.

Wat wel/niet doen als interimmer?

Wat belangrijk is bij iedere start van een nieuwe opdracht is het zo snel mogelijk leren kennen van de mensen binnen je team en afdeling. Omdat je er als interimmer vaak maar voor korte tijd bent, is het belangrijk om snel erachter te komen hoe de lijntjes lopen en hoe de organisatie in elkaar steekt. Steeds weer bekijk je een situatie vanuit een helikopterview. Dat wordt door corona helaas iets lastiger gemaakt. Bij bol.com proberen ze dit goed op te vangen door elke week sessies te plannen waar verschillende collega’s, teams en afdelingen bij elkaar komen. Toch schakelt het uiteindelijk makkelijker als je gewoon naar een andere afdeling kunt lopen of elkaar face-to-face te kunnen zien.

Wat je beter niet kunt doen als interimmer? Dat vind ik een lastige. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je opdrachten doet die je echt leuk vindt om te doen. Neem niet zomaar een opdracht aan omdat je dan weer voor een tijdje goed zit en blijf ook niet hangen in een opdracht die niet goed bij je past. Je wilt als freelancer goed werk leveren en als je niet goed op je plek zit dan kan dat eronder gaan lijden. Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat je energie krijgt van wat je doet en jezelf de ruimte geeft om te blijven leren en jezelf continu door te ontwikkelen. De online markt verandert namelijk snel en dat is ook juist het leuke!

Ook de stap naar interim werk maken of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl