Remote vanuit Oostenrijk – Isabelle Beukert

Meet Isabelle Beukert, momenteel in het einde van haar opdracht bij Welkoop als Interim Campaign Manager. Inmiddels is zij al dertien jaar aan het werk voor zichzelf en voor heel veel mooie opdrachtgevers, zoals Dekamarkt, Etos en bol.com. Anders dan tien jaar geleden is dat zij haar opdracht voor Welkoop volledig remote uitvoert, iets wat door de pandemie makkelijker is geworden. Wij duiken dieper in haar vakgebied Campaign Management in deze blog “around the block globe” vanuit Oostenrijk!

Waarom de stap naar interim?

Dat is alweer dertien jaar geleden. Na zo’n zeven jaar bij reclamebureaus gewerkt te hebben begon ik een beetje ongelukkig te worden van het idee dat mijn dagen er zo hetzelfde uit zouden blijven zien. Waar de een gelukkig wordt van vastigheid, begon ik juist steeds meer na te denken hoe ik mijn werk anders zou kunnen inrichten. Ik heb er een half jaar de tijd voor genomen en ben met verschillende tussenbureaus in gesprek gegaan voordat ik uiteindelijk de stap maakte naar het freelance vak. Natuurlijk had ik mijn twijfels. Aan de ene kant trok de vrijheid en het ondernemerschap mij heel erg, aan de andere kant heb je ook een voortdurende onzekerheid over het vinden van iedere keer een nieuwe opdracht. En zou ik de gezelligheid van collega’s niet gaan missen als ik als interimmer maar voor korte tijd in een team werk?

Uiteindelijk denk ik dan altijd:

‘Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan.’

Nu ben ik al dertien jaar freelancer en vind ik het enorm leuk om zoveel te mogen leren bij steeds weer nieuwe opdrachtgevers. Daarnaast vind ik de vrijheid heel prettig om andere beslissingen te kunnen nemen, zoals het maken van een lange reis in onze 4×4 auto volgend jaar of het volgen van andere opleidingen naast mijn freelance werk. Stiekem denk ik dat ik een te korte spanningsboog heb om ergens voor langer dan bijvoorbeeld twee jaar te blijven. Daar hoort dan soms bij dat je met moeite een opdracht afsluit, omdat je het team gaat missen of omdat je een project nog zo graag had willen afmaken voordat je start met een overdracht. Gelukkig weet ik ondertussen dat dat erbij hoort.

Waar focus jij je op binnen Campaign Management?

Ik ben als Campaign Manager verantwoordelijk voor het crossmediaal ontwikkelen en uitwerken van alle campagnes. Het proces verloopt in de volgende stappen:

  • Stap 1: is het bepalen van de uitgangspunten en doelstellingen van de campagne. Dit gebeurt in samenwerking met category management en de afdeling prijs en promotie.
  • Stap 2: Ik stel een briefing op voor het reclamebureau. I.s.m. het bureau wordt er een concept ontwikkeld voor de campagne.
  • Stap 3: Zodra het concept gereed is volgt het ontwikkelen van de copy en het beeld- en videomateriaal voor alle uit te werken middelen zoals POS, social media, TV, online ad’s, nieuwsbrieven, folder e.d.
  • Stap 4: de middelenspecialisten brief je en stuur je aan. Zij zorgen ervoor dat voor alle kanalen de materialen worden uitgewerkt en tijdig live gaan conform het campagne plan. NB de kanalen radio en TV ben ik als campagne manager zelf verantwoordelijk voor.

We zetten marktonderzoeken in om campagnes te evalueren en om te zien wat deze hebben bijgedragen in de KPI’s die gesteld zijn. Hier kunnen we volgende campagnes weer op aanscherpen.

Toen ik bij Welkoop binnenkwam had veel werk zich opgestapeld, dus allereerst moesten we een inhaalslag maken. De grootste stap die wij wilden maken was het slimmer insteken van de campagnes. Dit was niet alleen nodig om de werkdruk te verlichten, maar ook van belang voor het optimaliseren van de campagnes zelf. Online en offline moest beter met elkaar praten. Welkoop wordt steeds meer een marketing gedreven organisatie waarbij marketing misschien wel meer in de spotlight komt te staan, maar ook in lijn dient te komen met de andere afdelingen. Een belangrijk onderdeel van mijn opdracht was dan ook om de verschillende afdelingen samen te brengen die bij een campagne direct of indirect betrokken zijn. Voor sommige campagnes zijn behoorlijk strakke en korte deadlines en om die te halen is het belangrijk teamleden goed te betrekken. Dit vind ik heel leuk om te doen.

Groeitip?

Er valt voor veel organisaties nog veel te winnen om digitaal verder te kunnen groeien, ook op campagne management gebied. Welke tips ik graag meegeef:

  1. Werk meer met elkaar samen. Bij veel retailers zijn veel afdelingen nog te veel op eigen eilandjes aan het werk. Juist eCommerce mag nog meer integreren met de andere afdelingen.
  2. Het mag nog meer data-gedreven. Er wordt bij veel organisaties nog veel op onderbuikgevoel gehandeld en dat is zonde.
  3. Er wordt nog te veel op de korte termijn gedacht. Zet als organisatie een stip op de horizon en wees klaar voor de toekomst. Hoe kan het dat er nog te weinig geïnvesteerd wordt in online of eCommerce?

Hoe bevalt volledig remote werken?

Het is eigenlijk altijd al mijn droom geweest om remote te werken. Ik ben al lange tijd freelancer, toch heb ik het nooit echt gekund. Binnen mijn vakgebied en de functies die ik doe wordt vaak nog verlangd dat ik er bijna iedere dag ben. Dit is dan het positieve van corona, dat men ziet dat het heel goed mogelijk is. Ik hoop dat deze ontwikkeling doorzet en dat organisaties er meer voor open zullen staan. Alhoewel ik heel erg gesteld ben op collega’s, toch vind ik dat thuiswerken niet ten koste hoeft te gaan van een goede sfeer binnen het team. We zien elkaar bij Welkoop veel via de video en bespreken veel dingen, ook op persoonlijk vlak. Soms hebben we een pubquiz of worden pakketjes gestuurd om te borrelen. Ik had eigenlijk gedacht dat ik het fysieke contact meer zou gaan missen, maar dat valt dus reuze mee. Uiteindelijk ligt het denk ik heel erg aan wat jij als freelancer uitstraalt.

Wat wel/niet doen als interimmer?

Ik vind dat je mag verwachten van een interimmer dat deze zich flexibel opstelt. Vaak kom je ergens waar een probleem gaande is en moet je alles op alles zetten om dit probleem op te lossen. Je hebt maar weinig tijd om ingewerkt te worden en om de mensen te leren kennen, dus moet je voor 300% in je rol staan. Deze flexibiliteit in combinatie met jouw specifieke kennis en ondernemerschap maakt dat je veel kansen ziet die andere vaak over het hoofd zien. Dat wil wel zeggen dat je niet te afwachtend kunt zijn als interimmer en snel de dingen eigen moet maken. Een proactieve houding helpt dus om snel je weg te vinden in de organisatie en je werk uiteindelijk goed te kunnen doen. Een opdracht kan namelijk best intensief zijn.

En wat is belangrijk niet te doen? Het is verstandig als interimmer om kritisch te zijn, maar je moet wel kunnen aanvoelen in welke onderwerpen dit wel of niet verstandig is. Soms moet je even op je tong bijten en je niet te veel met de politiek bemoeien. Je kunt echt wel zeggen wat je denkt, maar het is niet altijd nodig ergens een stempel op te drukken of door te drammen. Wanneer ik, vanuit mijn ervaring en expertise, denk dat een proces efficiënter kan, probeer ik daar de organisatie wel van te overtuigen. Dit omdat ik denk dat het de organisatie en dus uiteindelijk ook de medewerkers zal helpen. Om teamleden en stakeholders dan uiteindelijk mee te krijgen kan een extra leuke uitdaging zijn.

Ook de stap maken naar interim werk of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl