Rondje Arnhem met Iris Wezenberg

Meet Iris Wezenberg, inmiddels al meer dan een half jaar werkzaam als interim Product Owner (Wegenwacht) bij de ANWB. Vanuit een onderliggende ambitie om in een korte tijd veel ervaring op te doen met betrekking tot verschillende bedrijven en businessmodellen, maakte zij de bewuste keuze om verder te gaan als interim professional. Hoe ervaart zij ondernemingsschap als freelancer? Evenaart het haar verwachtingen? Wij vroegen het haar tijdens een “walk around the block” in Arnhem!

Waarom de stap naar interim?

Ik ben interimmer geworden omdat ik mezelf wil blijven uitdagen. In mijn vaste baan merkte ik dat er iets ontbrak in mijn eigen ontwikkeling, omdat je in één bepaalde branche en type bedrijf werkt. Ik wilde meer. De ervaring die ik nu als interimmer in korte tijd opdoe met betrekking tot verschillende bedrijven en businessmodellen, geeft mij veel energie. Niet alleen verrijkt het mij als persoon om binnen verschillende branches ervaring op te doen, ook neem ik de opgedane kennis weer met mij mee naar volgende opdrachten en bedrijven. Dus enerzijds leer ik zelf bij iedere opdracht iets nieuws en anderzijds geef ik veel terug van wat ik al geleerd heb.

Het feit dat je zelf keuzes kunt maken bij wat de volgende stap gaat worden en daarmee het gevoel van vrijheid dat ontstaat, trekt mij nog steeds enorm aan. Daarbij kun je als interimmer vanuit een bepaalde afstand met een bedrijf meewerken. Ik ben heel betrokken als ik ergens zit, maar zie ook dingen die ik niet zou zien als ik er echt fulltime voor langere tijd zou werken. Met de afwisseling in opdrachten en organisaties mag je samenwerken met verschillende type mensen, van heel internationaal tot heel specialistisch. Mijzelf positioneren als een specialist vond ik aan het begin nog best lastig. Je wilt als interim professional namelijk niet verzanden in een ‘manusje van alles’ en tegelijkertijd niks. Inmiddels ben ik er wel achter dat mijn hart echt ligt bij het product ownerschap, waar marketing de techniek raakt. Dat vind ik het allerleukste om te doen.

Waar focus jij je op als Product Owner?

Mijn focus ligt bij het opleveren van waarde, het bijdragen aan KPI’s of doelen en het ontwikkelen van technische features en sales applicaties. Als PO’er met een marketing achtergrond voelt het heel natuurlijk om tussen business, marketing en techniek in te staan. Ik houd mij met verschillende requirements bezig en probeer de juiste vertaalslag te maken naar alle stakeholders. De complexiteit die de techniek meebrengt daagt mij heel erg uit. Daarbij werk ik met multidisciplinaire teams; van marketing, UX tot front- en backend developers. Het is belangrijk dat het team een geoliede machine is om gezamenlijk het doel te bereiken. Ik ben zelf heel doelgericht, dat zit in mijn karakter. Dit komt goed van pas als PO’er. Als een soort kameleon probeer ik bij iedere opdracht te bekijken wat de aanpak moet zijn; de ene keer ligt de focus meer op stakeholders, de andere keer juist op het team of een specifiek issue.

Hoe een doorsnee dag eruit ziet? Uiteraard starten we iedere dag als team met een stand-up. We kijken naar de backlog en waar iedereen in het team op dat moment mee bezig is. Naast dat we bespreken of er nog onduidelijkheden zijn voor de week, gooien we er ook altijd iets persoonlijks in bijvoorbeeld of iemand nog wat leuks of geks gaat doen. Eigenlijk ziet mijn dag er verder altijd anders uit, van meetings en gesprekken met stakeholders tot check-ups of het doorvoeren van refinements. Als PO’er is het belangrijk om korte lijnen te hebben in communicatie en duidelijkheid te scheppen ten aanzien van de verwachtingen van stakeholders en de opdrachtgever. De planning loopt vaak anders en daar moet je wel tegen kunnen.

Groeitip?

Misschien een beetje een open deur, maar ik denk dat de grootste uitdaging van deze markt zit in het werven, investeren en behouden van de juiste mensen. En dat zit niet alleen in een goed salaris, maar ook in mandaat en de mogelijkheden om verder te ontwikkelen. Daarbij is het belangrijk voor bedrijven en een MT om duidelijke gezamenlijke doelen te stellen tussen teams en afdelingen. Dat vermindert een heleboel discussies en houdt de vaart er wat meer in. Mijn tip aan andere startende freelancers of PO’ers zou zijn om goed door te vragen bij vacatures en opdrachten. Stel voor jezelf helder op wat je wel en niet wilt of kunt doen zodat je niet voor ongemakkelijke verrassingen komt te staan. De titel Product Owner wordt bijvoorbeeld breed gebruikt.

Wat wel/niet doen als interimmer?

Als interimmer kun je beter niet te hard van stapel lopen en als een kip zonder kop in de actiemodus gaan. Voordat je een interim uitdaging aangaat is het belangrijk goed de verwachtingen en een duidelijke scope te schetsen. Is de opdracht wel iets dat jij leuk vind om te doen en echt bij je past? Het onderhouden van goed contact met je opdrachtgever en alles goed afstemmen is heel belangrijk. Natuurlijk moet je soms meebewegen met een organisatie, maar check daarbij altijd voor jezelf of het ook de juiste richting voor jou is. Als interimmer heb je soms de neiging om overal “ja” op te zeggen. Op de lange termijn houdt je dat niet vol en zul je voor jezelf dus een goede balans moeten vinden.

Daar tegenover staat dat het wel erg helpt als interimmer om jezelf flexibel op te stellen en probeert mee te denken wat een organisatie of team nodig heeft. Als externe kracht kun je soms verzeild raken in bepaalde aannames zodra je iets herkent, maar blijf vooral goed luisteren. Ik vind het er soms bij horen om operationeel bij te springen. Interim opdrachten kunnen daardoor best intensief zijn. In korte tijd zijn de verwachtingen vaak hoog en uiteindelijk weet je niet welke opdracht je erna kunt gaan oppakken. Die onzekerheid komt er bij kijken, maar geeft tegelijkertijd ook heel veel ruimte!

Ook de stap maken naar interim werk of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl