Rondje Vondelpark met Mark Hoekstra

Meet Mark Hoekstra, onlangs gestart bij Leaseplan Digital als interim Paid Social Media Specialist. Na een aantal jaar aan bureauzijde gewerkt te hebben en werkzaam geweest te zijn als freelancer voor meerdere klanten, maakte hij de stap om interim werk te gaan doen. Hoe ervaart hij dit? Wij duiken dieper in zijn vakgebied Paid Social Media tijdens een “walk around the block” in het Vondelpark!

Waarom de stap naar interim?

Ik stopte midden in de corona tijd bij mijn vorige werkgever, iedereen verklaarde me voor gek, maar ik wilde af van een vast contract en de gedachte dat ik 40 uur per week hetzelfde zou gaan doen voor de rest van mijn leven. Het freelancen bracht mij meer vrijheid om werk te kunnen combineren met andere projecten en dingen die ik leuk vind om te doen, bijvoorbeeld met toeristen varen door de grachten van Amsterdam. Ik begon met freelancen voor meerdere klanten, maar werd toen door jullie benaderd voor deze interim opdracht. Voor ik het wist begon ik een week later bij Leaseplan Digital, waar ik inmiddels bijna 2 maanden werkzaam ben.

Interimmen bevalt me eigenlijk beter dan freelancen. Het is een stuk overzichtelijker en je kunt echt iets opbouwen bij een opdrachtgever, in plaats van de drukte van meerdere losse klanten. Daarbij kun je in een korte tijd wat meer je waarde laten zien. Het verschil met een vast dienstverband is dat je ergens direct invalt, je hebt een vrij korte inwerkperiode. Zelf vind ik het prettig om zo in het diepe gegooid te worden en mijn expertise snel in te kunnen zetten. Het voelt goed dat ik het team nog dingen kan bijleren op het gebied van Paid Social Media.

Waar focus jij je op binnen Paid Social Media?

Mijn doel is om de social campagnes zo optimaal mogelijk te laten presteren. Naast het optimaliseren van de campagnes bedenk ik nieuwe campagnes en houd ik mij veel bezig met testen. Dit vind ik zelf ook het leukste onderdeel van mijn werk. Via de social kanalen kun je misschien wel de meeste data binnenhalen, omdat je advertenties uitvoert die duizenden mensen per dag zien. Dit testen is iets dat Leaseplan voorheen nog niet heel uitgebreid deed. Ik heb een testing backlog opgesteld en schrijf vervolgens alles uit wat ik doe. Omdat je zoveel data verzamelt heb je uiteindelijk veel significante resultaten die je vervolgens weer kunt gebruiken om processen te automatiseren.

Eigenlijk ben ik de hele dag wel naar data aan het kijken om campagnes nog sterker in te kunnen richten en te leren van de testen. Gelukkig worden systemen makkelijker, zo kun je bijvoorbeeld doelgroepen bij Facebook breed insteken, omdat het systeem zelf weet hoe hij het moet uitleveren. Daarnaast proberen we binnen het team in te spelen op de veranderingen binnen de markt.

Veranderingen?

Er verandert veel binnen het social media landschap. Zo komt Apple nu met de Apple iOs 14, waar gebruikers door middel van een pop-up om toestemming wordt gevraagd om tracking van apps toe te staan (lees: Frankwatching, 2021). Als je hier als gebruiker niet mee akkoord gaat, dan hebben wij, of eigenlijk Facebook, geen data meer om op te sturen. Dan gaan de campagnes waarschijnlijk slechter presteren. Dit zijn veranderingen waar wij als marketeer plannen voor moeten maken, om zo goed mogelijk in te spelen op de situatie. De kans is vrij groot dat over een paar jaar alles er anders uitziet, want privacy wordt steeds belangrijker. Ik geloof niet dat mijn specialisme verdwijnt, maar wel dat we dynamisch moeten zijn om snel aan te kunnen passen.

Wat wel/niet doen als interimmer?

Wat belangrijk is bij een interim opdracht is om te laten zien dat jij de expert bent. Het kan misschien lastig zijn in deze tijd van thuiswerken jezelf te positioneren. Dat je het gevoel hebt dat je je manager de hele tijd aan het spammen bent, omdat je bijvoorbeeld veel vragen hebt over de systemen. Op kantoor zou je makkelijk naar iemand toelopen voor deze vragen. Je moet, vooral in deze tijd, zichtbaar blijven. Zelf deel ik veel van wat ik doe en denk ik kritisch met het team mee. Dit waarderen ze aan mij en maakt ook dat ze mij overal in betrekken, als werknemer, niet per se als interimmer.

Waar je voor moet oppassen en wat samengaat met de kritische houding die je aanneemt, is dat je de goede momenten kiest om dit te kunnen doen. Wees kritisch, dat vinden bedrijven fijn aan interimmers, maar bekijk wel of het past en kraak dus niet zomaar alles af van wat er al staat. Je zult misschien iets harder je best moeten doen en jezelf moeten bewijzen, maar uiteindelijk breng jij als interimmer wel het stukje kennis en expertise mee wat nog ontbrak binnen het team en de organisatie. Want:

“you’ve been around the block a few times”

En dus de expert binnen jouw specialisme. Dan kun je daarna genieten van alle voordelen die het interim werk biedt, zoals meer vrijheid en een gezond bank account!

Ook de stap maken naar interim werk of benieuwd wat er zoal gebeurt binnen de digitale markt? Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken door een berichtje te sturen naar: charlottevanhaaster@networklink.nl