Succesvol blijven als Interim Digital Professional? De 5 onmisbare kwaliteiten volgens experts

  • 03 10 2022
  • 7,4
  • Annemieke Leek

De rol van een interim professional is binnen een bedrijf nét even wat anders dan die van een collega in dienstverband. ‘Kom je als Digital Interim Professional binnen, dan kijken mensen vanaf dag één met een hoge pet naar je’, aldus interim CRO specialist Daan van Eck.

Als Interimmer wil je uiteraard de hoge verwachtingen van je opdrachtgever waar maken. Hiervoor is het handig om jezelf bepaalde kwaliteiten eigen te maken. Welke onmisbare kwaliteiten dit zijn? Dat hoor je van onze Digital Professionals. Inmiddels flinke experts op interim-gebied!

Dit artikel in het kort:

  • Probeer goed aan te voelen op welke momenten en over welke onderwerpen je een kritische houding aan kunt nemen bij je opdrachtgever

  • Laat je collega’s zien welke werkzaamheden je hebt gedaan. Stel bijvoorbeeld een korte PowerPointpresentatie op en maak alle veranderingen en verbeteringen visueel

  • Doe ervaring op bij verschillende bedrijven zodat je als interimmer snel door een organisatie heen kunt bewegen

  • Heb je een specialisatie gekozen? Blijf je vakkennis bijspijkeren zodat je up-to-date blijft. Denk eens aan het STAP-budget, een subsidie van de overheid

  • Last but not least: wees als een kameleon! Omdat je je als Interim Marketeer snel moet kunnen aarden binnen een organisatie

1. Wees kritisch, maar bijt af en toe ook op je tong

Heb jij ambities, durf je een kritische houding aan te nemen en schroom je niet om je kennis en kunde zichtbaar te maken? Fantastisch! Dit zijn goede eigenschappen voor een interimmer, mits je deze weet te doseren. En dat is soms een uitdaging…

Probeer daarom vooral goed aan te voelen bij welke onderwerpen een kritische houding wel of niet verstandig is. Als Online Marketing Specialist hoef je namelijk écht niet op alles je stempel te drukken. Het kan helpen om aan het begin van je opdracht even de kat uit de boom te kijken en niet meteen als een olifant in een  porseleinkast aan de slag te gaan. 

Campaign Manager Isabella Beukert houdt als graadmeter aan:  ‘Wanneer ik vanuit mijn ervaring en expertise denk dat een proces efficiënter kan, probeer ik daar de organisatie van te overtuigen. Op zo’n moment ben ik er namelijk van overtuigd dat het de organisatie en uiteindelijk ook de medewerkers verder zal helpen.”  

Kortom, choose your battles. Bespaar je tijd en energie alleen voor de zaken die er écht toe doen. 

“Wanneer ik vanuit mijn ervaring en expertise denk dat een proces efficiënter kan, probeer ik daar de organisatie van te overtuigen.”

Isabella Beukert – Campaign Manager

2. Laat concreet zien wat je werkinhoudelijk doet

Heb jij dat moment wel eens gehad? Dat je al vijf maanden met een opdracht bezig bent en die ene collega je op een bedrijfsborrel vraagt waar je eigenlijk mee bezig bent?

Dit wil je voorkomen als interim digital professional! Bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar trek het niet te ver door. Laat daarom met enige regelmaat concreet zien wat je werkinhoudelijk doet. De manier waarop mag je helemaal zelf bepalen, maar wie weet heb je wat aan onderstaande tips:

  1. Zodra je begint met je opdracht is het handig om een plan van aanpak te maken. Neem de tijd om na te gaan welke stappen nodig zijn voor het goed uitvoeren van je opdracht. Bedenk ook wat je voor iedere stap nodig hebt aan data, documentatie, enzovoorts. Uiteindelijk bespreek je dit met je team en opdrachtgever en ga je aan de slag!   
  2. Maak vanaf het begin af aan duidelijke afspraken met je opdrachtgever over de wensen en resultaten van de opdracht. Evalueer ook tussentijds.Zo zorg voor een kop en een staart aan je opdracht. Voor alle partijen wel zo prettig! Bovendien past dit vaak bij de persoonskenmerken van een interimmer; iets neerzetten.
  3. Deel regelmatig met je collega’s waar je werkinhoudelijk mee bezig bent. Stel, jij bent de koning van de A/B-testen en je hebt de ene na de andere test uitgerold. Waarschijnlijk ben je meer te weten gekomen over de websitebezoeker en hopelijk is ook nog eens de conversie verhoogd. Dan is dit een goed moment om de successen te delen. Maak bijvoorbeeld in een PowerPointpresentatie visueel wat de originele en testvariant was, benoem de (positieve) resultaten en inzichten en delen maar! Wedden dat je collega’s enthousiast reageren.

3. Doe als Online Marketing Specialist ervaring op bij verschillende bedrijven

Weet je nog? Die tijd dat je als nieuwe werknemer binnen een organisatie ruim de tijd had om ingewerkt te worden? Een beetje achterover leunen op een stoel terwijl je gezellige gesprekken voert met je nieuwe collega’s? Forget it, deze dagen zijn over als interimmer. Een bedrijf huurt je in vanwege een urgent vraagstuk en jij moet direct aan de slag. Dan is het wel zo handig als je als freelancer snel door een organisatie heen kunt bewegen, snel kunt schakelen en ook snel impact kunt maken.

Om je deze kwaliteiten eigen te maken, is het ontzettend waardevol om bij verschillende bedrijven ervaring op te doen. Zowel voor als tijdens je carrière als Interim Digital Professional.  

Die ervaring kan je opdoen in verschillende branches, maar ook in type organisatie. Bij een start-up ziet je rol er vaak heel anders uit dan bij een corporate. Denk aan: het ene moment werk je een marketingstrategie uit en het andere moment help je even met postzegels plakken versus een meer afgebakende rol met de focus op jouw specialisme.  

Natuurlijk zijn er meer verschillen te benoemen en het ene is niet beter dan het andere. Het gaat er uiteindelijk om dat je genoeg zelfvertrouwen hebt om iedere dag weer opnieuw als Interim Digital Professional je werk uit te voeren.

4. Durf je te specialiseren

Rogier van Herrikhuijzen, Interim Category Manager, merkt dat opdrachtgevers het prettig vinden als zij weten welke expertise zij van hun interimmer kunnen verwachten. De reden: opdrachtgevers hebben meer baat bij een specialist dan een generalist.

Uiteraard is dit afhankelijk van de opdracht en waar je zelf behoefte aan hebt. Past dit echter bij jouw zienswijze specialiseer je dan in je vakgebied. Rogier zijn expertise bijvoorbeeld ligt bij online retail en buying met een sterke focus op de customer journey.   

Dan nu de vraag hoe je je kunt specialiseren: waar begin je? Uiteraard met vlieguren maken en nieuwsgierig zijn. Maar vooral ook door doen doen doen en durven fouten te maken. Neem ook deze tips ter harte:

  1. Weet waar je interesse ligt. Is dit vooral bij contentcreatie of het uitpluizen van data? Ontdek het en durf een richting te kiezen!
  2. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in je gekozen vakgebied.
  3. Volg blogs, meld je aan voor nieuwsbrieven, ga naar (gratis) evenementen en volg webinars over jouw favoriete onderwerpen. Al deze informatie bevestigt waarschijnlijk dat je al lang goed op weg bent, maar wees ook nieuwsgierig en laat je inspireren! Hoor je een term of een tool die je nog niet kent? Ga op onderzoek uit, maak het je eigen en verras je opdrachtgever. Zo toon je je expertise!
  4. Voer regelmatig gesprekken met potentiële opdrachtgevers, ook als je niet op zoek bent naar iets nieuws. Op deze manier achterhaal je aan welke kennis en ervaring behoefte is en waar er voor jou nog mogelijkheden qua ontwikkeling liggen.
  5. Denk ook eens aan het STAP-budget, een subsidie van de overheid tot een bedrag van € 1000,- voor iedereen die een training, cursus of opleiding wil volgen. STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie en heeft als doel om jezelf verder te ontwikkelen. Perfect dus als jij jezelf wilt specialiseren! Iedere twee maanden zijn er aanmeldrondes en kun je weer kiezen uit een berg interessante cursussen en opleidingen. Kijk voor een greep uit het aanbod bijvoorbeeld eens bij Growth Tribe of Frankwatching.
  6. Online zijn er volop gratis cursussen van allerlei grote organisaties te vinden. Sommige hebben zelfs een complete leeromgeving ontwikkeld op online marketinggebied. Browse eens door het aanbod van:

5. Wees als een kameleon

De mooie metafoor ‘Wees als een kameleon’ komt van Elsa Cornet, interim E-commerce Shopmanager. Zij stelt namelijk dat je als interimmer uiterst flexibel moet zijn en snel moet kunnen aarden. Je zit bij een opdrachtgever vaak voor een korte periode dus je moet alles uit de functie halen om het bedrijf verder te helpen

Isabella Beukert, Interim Campaign Manager, beaamt dit advies. “Je hebt maar weinig tijd om ingewerkt te worden en om de mensen te leren kennen, dus moet je voor 300% in je rol staan.” Nog zoiets: als nieuwe binnenkomer zie je veel kansen die anderen vaak over het hoofd zien. Een goed moment dus om je kennis als Online Marketing Specialist in te zetten. Dan helpt een proactieve houding om je werk goed te kunnen doen.

“Je hebt maar weinig tijd om ingewerkt te worden en om de mensen te leren kennen, dus moet je voor 300% in je rol staan.”

Isabella Beukert, Interim Campaign Manager, beaamt dit advies.

Stel je dus niet te afwachtend op. Plan korte kennismakingsgesprekken met je nieuwe collega’s in, probeer zoveel mogelijk informatie te achterhalen die nodig is voor je opdracht, luister goed en ga er niet vanuit dat je aannames kloppen. Maar vergeet niet om altijd jezelf te blijven..

Deel dit bericht

Meer berichten