Inzicht krijgen in skills en persoonlijkheid – deel 1

  • 01 07 2020
  • 4,5
  • Charlotte

Voor een kandidaat is een sollicitatiegesprek vaak spannend. Om het beste uit een gesprek te halen, zodat je kunt beoordelen of dit de juiste persoon is voor de job nemen wij je in deze blog graag mee door het proces en geven je een aantal opties die je kunt toepassen om een gesprek optimaal te laten verlopen.

Uit onderzoek blijkt dat de eerste indruk een significant effect heeft op de uitkomst van een gesprek (Barrick et al., 2010, p. 1171). Als opdrachtgever wil je je natuurlijk objectief opstellen en een open-minded maar professionele houding aannemen. Eigenlijk begint een sollicitatie al voor het daadwerkelijke gesprek plaatsvindt. In dit eerste deel van de blogreeks vertellen Haico de Kroon (Partner Networklink Executive Search) en Gijs Mul (Managing Partner Networklink) over hoe je je als opdrachtgever het beste op kunt stellen tegenover een kandidaat en daarmee een prettige sfeer creëert aan het begin van een gesprek.

De communicatie met een kandidaat begint al voordat je de kandidaat echt voor je neus hebt zitten, en gaat vaak via de mail of via de telefoon. Hoe zorg je ervoor dat een kandidaat zich prettig voelt voordat het gesprek plaatsvindt?

Haico: Het is belangrijk om van te voren uit de leggen wat de bedoeling is van het gesprek; is het meer een algemeen kennismakingsgesprek of gaan we dieper in op competenties en bekijken we de fit met een rol? Daarnaast is het fijn voor een kandidaat om even aan te geven hoelang het gesprek duurt, wie er bij aanwezig zullen zijn en hoe de kandidaat zich kan voorbereiden. Let daarbij op het gebruik van een uitnodigende tone of voice, geef aan dat jullie er naar uitkijken om de kandidaat te spreken. Een duidelijke routebeschrijving toevoegen met eventuele obstakels is een kleine moeite, maar is voor een kandidaat erg prettig. Bedank de kandidaat van te voren alvast voor zijn/haar belangstelling en tijd.

Gijs: Als toevoeging op Haico zijn verhaal, is het ook van belang dat je aangeeft of een kandidaat casual of meer formeel gekleed verwacht wordt. Dit geeft een kandidaat ook een kijkje in de bedrijfscultuur. Verder zou ik uitkijken dat je het voor een kandidaat niet te gezellig maakt. Je moet zoeken naar de juiste balans tussen een goede sfeer, ruimte voor kritische vragen en feedback zodat beide partijen goed kunnen beoordelen of er een match is.

Het is de dag van het gesprek, je hebt een volle planning, maar ‘s middags heb je het gesprek met je kandidaat staan. Wat kun je doen om je goed voor te bereiden?

Haico: De eerste stap in de voorbereiding is om ‘s ochtends wanneer je op kantoor komt meteen het cv te (laten) printen en een tijd in te plannen om het gesprek rustig voor te bereiden. Schrijf specifieke vragen op die je hebt voor die persoon en kijk ook naar haakjes waar je een informeel gesprek over kunt beginnen, zoals iemand zijn hobby’s of sport. Zorg ervoor dat je een structuur hebt voor het gesprek en laat je hierbij helpen door een recruiter.

Wanneer je 5 minuten voor het gesprek ruimte blokkeert in je agenda, voorkomt dit vaak dat je een kandidaat te laat ophaalt of gehaast binnen komt vallen. Reserveer van te voren een ruimte, en kies een ruimte die een positieve indruk achterlaat. Dus geen bedompte kamer zonder ramen bijvoorbeeld, of eentje die nog na walmt van het vorige gesprek dat er heeft plaatsgevonden. Check altijd dus even of de ruimte netjes is achtergelaten voordat de kandidaat wordt opgehaald. Zorg ook dat de temperatuur goed is. En zet eventueel alvast een karaf met water op tafel.

De kandidaat arriveert, wat nu?

Haico: Haal de kandidaat dus op tijd op en het liefst zelf. Je hebt je vooronderzoek gedaan en hebt een informeel aanknopingspunt gevonden om het gesprek te starten. Via LinkedIn hebben wij onze volgers gevraagd of zij het gebruik van ijsbrekers prettig vinden tijdens een kennismakingsgesprek en daaruit blijkt dat maar liefst 52% zich comfortabel daar bij voelt en 39% dit prima vindt, mits de inhoud passend is. Ondertussen begeleid je de kandidaat naar de ruimte. Zorg voor een drankje en altijd voor water. Heet vervolgens een kandidaat nog een keer officieel welkom. Leg uit wat de verwachting is van het interview en geef ook aan welke tijd eraan is gekoppeld en check of de kandidaat nog andere verplichtingen/afspraken heeft na het gesprek zodat je hier rekening mee kunt houden. Zorg dat je zelf niet teveel aan het woord bent. Het draait om de kandidaat en benadruk dat het gesprek twee richtingen kent.

Dan is het tijd voor het echte werk, wat is belangrijk om niet te vergeten bij het starten van het gesprek?

Gijs: Het introduceren van jezelf en het bedrijf is belangrijk. Het werkt goed om bij de introductie ook iets persoonlijks te vertellen, omdat een kandidaat dit dan ook sneller doet. Dit geeft vaak verrassende inzichten en geeft een open start van het gesprek. Ook als een kandidaat niets persoonlijks vertelt na jouw introductie zou dit iets kunnen zeggen over of de kandidaat wel/niet privé en werk gescheiden houdt. Dit is interessant om over door te vragen.

In de voorbereiding en start van een gesprek zijn het dus kleine dingen die veel impact kunnen maken, het zet de toon voor de rest van het gesprek. Naast het stellen van de juiste vragen zijn er nog meer zaken die een gesprek erg kunnen beïnvloeden. In het volgende deel van deze reeks gaan we verder in op het doorgronden van iemand zijn persoonlijke drijfveren en skills. Dus stay tuned!

Heb je zelf nog vragen of wil je graag jouw inzichten delen? Dan horen wij dat graag! Neem contact op met Charlotte via charlottevanhaaster@networklink.nl of 06-25144322.

Deel dit bericht

Meer berichten

  • 'Getting Digital Done' door een Content Marketeer Meet Jessica Hellinga, nu een klein jaar actief als Interim Content Marketeer. ...

    Lees verder
  • 'Getting Digital Done' door een Category Manager Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig ...

    Lees verder
  • Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 ...

    Lees verder