Hoe het Retail landschap en consumentengedrag verandert door COVID-19

  • 31 03 2020
  • 3
  • Charlotte

Onze hele wereld verandert met de dag steeds meer, we werken voornamelijk thuis, kinderen gaan niet naar school en we houden 1,5 afstand van elkaar.

Ook bij Networklink werken we thuis en houden we elkaar dagelijks up-to-date van de nieuwste ontwikkelingen en opdrachten. Onze intakegesprekken willen we zo persoonlijk mogelijk houden, maar natuurlijk is een video call niet hetzelfde als een goed gesprek bij ons op kantoor of bij de koffietent om de hoek. Er is veel veranderd, de opdrachten stromen minder snel binnen en het is voor sommige interimmers onzeker of zij door kunnen met hun opdrachten. Maar wij verwachten dat de markt straks in een snel tempo weer op zal staan met nieuwe ontwikkelingen en digitaliserings vraagstukken, daarom breiden wij ons netwerk ook nu constant uit.

In deze blog willen we graag onze inzichten op het gebied van Retail als interim bureau met jullie delen. Er lijken naast crisis ook kansen in overvloed, zeker binnen de retail. Partijen breiden hun doelgroep uit van alleen B2B naar B2B én B2C en blijken in sommige gevallen zelfs meer omzet te halen in deze periode van het jaar. Horeca speelt in op de behoefte van thuisgemak door te bezorgen en zo zijn er nog legio voorbeelden.

Waarom is het retaillandschap op dit moment zo interessant?

Veel fysieke winkels zijn gesloten en we gaan voornamelijk voor noodzakelijke boodschappen de deur uit. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 43% van de ondervraagden aangeeft anders boodschappen te doen dan normaal, en 18% daarvan laat weten dat zij dit doen door online boodschappen te doen (Sanoma, 2020). Ook zorgt de sluiting van fysieke winkels ervoor dat we vaker op het internet gaan surfen voor niet-noodzakelijke dingen of voor uitverkochte supermarkt/drogisterij producten. Dit is terug te zien in het online koopgedrag. Volgens Emerce (2020) zijn vooral schoonmaakproducten, thuiswerk artikelen, studieboeken en babyvoeding op dit moment erg in trek op e-commerce  platformen. Veel e-commerce spelers kunnen de drukte zelfs niet meer aan. 

Uit ons netwerk horen wij van zowel interimmers als opdrachtgevers dat er enorme nieuwe uitdagingen zijn. We zien bijvoorbeeld dat voorraden van fysieke winkels die dicht gaan, worden overgebracht naar het online kanaal. Tegelijkertijd verandert de behoefte aan type producten, hier moet met het aanbod op ingespeeld worden. Sommige partijen zijn in staat hun grondstoffen in te zetten voor de creatie van nieuwe producten zoals desinfectiemiddelen, andere partijen hebben grote voorraden die nu anders vermarkt moeten worden. Hierbij zijn flexibiliteit, data en marketing-communicatiemiddelen belangrijk. Om deze snelle omschakeling goed in te kunnen richten zijn er andere expertises nodig. Het inzetten van een interim kracht kan daarom erg waardevol zijn, juist in deze tijd.

Wat staat ons te wachten?

Doordat meer mensen in aanraking komen met e-commerce in deze tijd, wordt verwacht dat dit middel ook na de crisis door zal blijven groeien. Retailers die het beste op deze groeiende behoefte kunnen inspelen, zullen na de crisis waarschijnlijk het meest succesvol worden (Emerce, 2020). Wij verwachten dat doordat het koopgedrag zal veranderen, de vraag naar digitale specialisten na deze crisis nog meer zal toenemen. Desondanks zien we dat sommige bedrijven op dit moment voorzichtig zijn met het aannemen van interim expertise omdat het een onzekere periode is en daarbij het inwerken niet op de gebruikelijke manier kan. Toch merken wij dat iedereen steeds meer gewend raakt aan de veranderingen en kijken we positief naar de toekomst. 

Heb je naar aanleiding van dit bericht vragen, opmerkingen of wil je je ervaringen met ons delen. Neem contact met ons op, via charlottevanhaaster@networklink.nl of 06-25144322.

Bronnen:

Habraken, K. (2020), Emerce, Retailers zet je schrap voor de volgende fase van het coronavirus,https://www.emerce.nl/achtergrond/retailers-zet-je-schrap-voor-de-volgende-fase-van-het-coronavirus

Sanoma (2020), Corona: invloed op het gedrag van de Nederlandse consument, https://bin.snmmd.nl/m/haxyqbiuhjg0.pdf/infographic_corona.pdf

Deel dit bericht

Meer berichten

  • 'Getting Digital Done' door een Content Marketeer Meet Jessica Hellinga, nu een klein jaar actief als Interim Content Marketeer. ...

    Lees verder
  • 'Getting Digital Done' door een Category Manager Meet Rogier van Herrikhuijzen, inmiddels is hij in zijn tweede opdracht bezig ...

    Lees verder
  • Rondje Amsterdam met Karin Wijsmuller Meet Karin Wijsmuller, actief bij bol.com als interim Online Marketing Professional. Na zo’n 15 ...

    Lees verder