23 belangrijke trends en ontwikkelingen voor de Digital Professional in 2023

  • 02 01 2023
  • 8,9
  • Annemieke Leek

Wat staat de Digital Professional te wachten in 2023? In dit artikel nemen we de 23 belangrijkste trends en ontwikkelingen door. Uiteraard op het gebied van Digital Marketing, maar gewijzigde wet- & regelgeving voor jou als freelancer zijn we ook niet vergeten! Scroll naar beneden en ontdek de 23 trends die je echt niet mag missen.

Is 2023 het jaar van de verandering? Er gebeurt in ieder geval veel dat voor jou als Interim Digital Professional super relevant is. Zo wordt Google Analytics 4 eindelijk uitgerold en is Artificial Intelligence in opkomst voor UX-design. Benieuwd wat er nog meer gaat komen in 2023? Wees voorbereid met dit artikel en speel in op alle nieuwe ontwikkelingen!

De ontwikkelingen per categorie:
(klik erop en je scrollt direct naar de juiste)

Google Analytics 4: een van de grootste wijzigingen in 2023

We hopen natuurlijk dat je er al alles over weet of er ten minste van op de hoogte bent: Google Analytics 4 vervangt vanaf 1 juli de huidige Universal Analytics. Dit heeft veel impact op je werk als Interim Digital Professional. In het kort vijf belangrijke wijzigingen die je kunt verwachten

  1. IP-adressen worden standaard geanonimiseerd.
  2. Cross-channel data, dus data vanaf meerdere apparaten, wordt in kaart gebracht. Dus wanneer iemand switcht van zijn laptop naar zijn mobiel, kun je dit bezoekersgedrag analyseren en de klantreis goed in kaart te brengen.
  3. First-party cookies worden niet meer dertig dagen bewaard, maar één dag.
  4. GA4 is een event-based datamodel waarbij het draait om gebeurtenissen. Paginaweergaven, scrollen op een pagina, een video bekijken en een transactie doen zijn bijvoorbeeld interacties die allen worden gemeten als een gebeurtenis. Terwijl dit voorheen onder diverse hit-varianten viel. Denk aan e-commerce, paginaweergave, en gebruikerstiming.
  5. Het bouncepercentage verdwijnt en de focus wordt verlegd op de betrokkenheid van je websitebezoekers. Een van de graadmeters hiervoor is dat de website minimaal 10 seconden bezocht wordt.

Agile werken steeds vaker hand-in-hand met design thinking en AI

Agile werken, ken je het nog? Het is gericht op het stroomlijnen van complexe ontwikkelingsprocessen en kent ten minste twee belangrijke voordelen: projecten kunnen opgeleverd worden in functionele fasen en onderweg kunnen gemakkelijk wijzigingen worden doorgevoerd. Welke twee belangrijke agile trends komen er aan in 2023?

  1. Design thinking meets agile. Deze twee gaan hand in hand. Bij design thinking zet je de klant in het middelpunt. Behoeftes van klanten worden tot op de bodem op empathische wijze achterhaald zodat een design perfect afgestemd is op de gebruiker. Wanneer je dit combineert met agile werken wordt in het gehele ontwikkelingsproces voortdurend een customer-centered benadering toegepast. Ook wel ‘dual track agile’ or ‘staggered sprints’ genoemd.

Meer weten? In dit artikel van Good Rebels op Medium wordt hier uitgebreid over verteld.

  1. Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML) en agile is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een samenwerking. Toch zie je steeds vaker dat deze werkwijzen gecombineerd worden. Zo kan AI en ML data-analyse uit handen nemen van testers en developers tijdens de agile benadering. En andersom helpt een agile aanpak bijvoorbeeld voorkomen dat je een AI-algoritme live zet dat totaal niet werkt zoals verwacht. Een ontwikkeling om in de gaten te houden dus!

Meer weten? In dit artikel van Frank Zinghini op LinkedIn wordt de wisselwerking tussen AI, ML en agile goed uitgelegd.

Wet & regelgeving: zelfstandigenaftrek daalt met € 1.280,-

Welke (financiële) wetswijzigingen zitten er aan te komen voor freelancers? Niet het meest spannende onderwerp, maar wel handig om te weten! En al helemaal in tijden van sterke inflatie.

  1. In 2023 gaat de zelfstandigenaftrek omlaag. Deze aftrekpost mag je gebruiken als je per jaar minimaal 1225 uur werkt voor je onderneming. De zelfstandigenaftrek is een fiscaal voordeel speciaal voor ondernemers waardoor je minder belasting hoeft te betalen. In 2022 mocht je nog € 6.310,- aftrekken van je winst, maar in 2023 gaat dit omlaag met € 1.280,- naar € 5.030,- . Uiteindelijk, in 2027, mag je nog maar € 900,- aftrekken. Benieuwd wat de wijziging financieel voor jou inhoudt? De KvK heeft hier een handige rekentool voor.
  2. Dacht jij in 2023 nog gebruik te kunnen maken van de fiscale oudedagsreserve (de FOR) dan grijp je helaas mis. Want de pensioenregeling gaat op de schop en daar is het afschaffen van de FOR onderdeel van. Toch nog een vrij populaire fiscale regeling onder ondernemers.Wat kon je met de FOR? Een deel van je winst uit je onderneming apart zetten en bijvoorbeeld in een lijfrente steken. Belasting hierover betaal(de) je tijdens het uitkeren van dit geld. Binnenkort is dit niet meer aan de orde dus. Hoe je dan wel je pensioen als freelancer kunt opbouwen? Daarvoor kun je ons handige artikel over dit onderwerp doornemen: een pensioen opbouwen als zzp’er iets voor later? Onverstandig, fix je financiën met deze do’s en dont’s
  3. Reis je veel voor je werk en gebruik je reiskosten als aftrekpost? Dan is het goed om te weten dat je onbelaste reiskostenvergoeding omhoog gaat. Vanaf 2023 mag je € 0,21 per kilometer in plaats van € 0,19 declareren.
  4. Oké, eigenlijk is dit een wijziging in 2024, maar we noemen hem toch: de third-party cookies verdwijnen nu ook volledig uit Google Chrome. Dus cookies van je websitebezoekers die jij doorgeeft aan een externe partij mag straks niet meer. Denk aan de cookies die jij bijvoorbeeld via een Facebook-pixel aan Facebook doorgeeft voor advertenties. Waarom is dit nu al relevant om te weten? Omdat het nu al handig is om stil te staan bij hoe je je klanten bereikt als je momenteel veelvuldig third-party cookies inzet. Zorg bijvoorbeeld dat je beschikt over je eigen klantdata, zodat je die straks kunt inzetten voor (re)marketing. Of denk aan marketingkanalen zoals SEO. Wellicht is dat voor jou een goed alternatief.

UX trends: creëer je eigen afbeelding met artificial Intelligence

Om jezelf te onderscheiden van concurrenten en het boosten van je conversie, kun je niet om UX heen. UX draait al wat jaartjes mee binnen digital marketing en steeds meer bedrijven zien het voordeel ervan in. Tijd dus om de trends voor 2023 door te nemen.

  1. Mobile first blijft belangrijk. Voor bijna 60 procent van al het internetverkeer wordt een smartphone gebruikt. Wat in 2023 belangrijk wordt zijn persoonlijke ervaringen van hoge kwaliteit. Biometrische authenticatie bijvoorbeeld zodat bezoekers met hun vingerprint of een irisscan razendsnel een bestelling kunnen plaatsen.
  2. Google wil te allen tijde de beste ervaring voor zijn gebruikers. Daarom voegt Google in zijn algoritme meetpunten toe die analyseren in hoeverre bezoekers een website als gebruiksvriendelijk ervaren. Hoe gebruiksvriendelijker, hoe hoger je seopositie. Onderschat dus niet het belang van UX in 2023.
  3. Heb jij de discussie al gevoerd met je marketingteam over default dark mode of light mode? De trend is in ieder geval dat steeds meer websites de keuze voor een donkere of lichte achtergrond op je website aan de bezoeker overlaat. Via een toggle is de favoriete modus eenvoudig in te stellen. Een handige schakelaar die ook Facebook en Twitter al implementeerden. Voor wie er nog niet over uit is kan een volledige afweging van de voor- & nadelen van dark mode op Forbes doornemen.
  4. Artificial Intelligence heeft al zijn intrede gedaan in de UX-wereld. Zo helpt AI je bijvoorbeeld al een kleurenpallet te genereren. Maar die ontwikkeling gaan steeds verder, met name op visueel gebied. Met beschrijvende woorden creëer je nu levensechte beelden die bruikbaar zijn voor visual design. AI helpt je zodoende bij je dagelijkse werkzaamheden als UX-professional, lekker efficiënt.Onderstaande afbeelding van een beer en een vos maakten wij met AI met de woorden ‘A 3d style bear in a forest playing with a fox’. Zelf AI testen? Dat kan op DALL-E 2.
DALL-E 2

Afbeelding gemaakt met AI op DALL-E 2

SEO & SEA: de zoektocht naar Gen Z

‘Je kunt er niet omheen’, ‘wordt steeds belangrijker’, ‘blijft in beweging’. Allemaal dooddoeners over SEO & SEA en die tegelijkertijd zo waar zijn. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Wij geven je voor ieder vakgebied alvast twee belangrijke trends!

SEO

  1. Zero-click search in Google zijn niet meer weg te denken. Wat houdt het in? Wanneer jij een antwoord zoekt, is het Google zelf die antwoord geeft. Doorklikken naar een website is steeds minder vaak nodig. Dit wil je niet als website-zijnde! Zet daarom een goede SEO-strategie neer waarbij je nadenkt over hoe je gaat ranken op zero-click search. Tip: onderscheid je website met sterke en afwisselende vormen van content. Pas ook SERP features toe om extra’s aan je zoekresultaten in Google toe te voegen.
  2. Gen Z is door platforms zoals Tiktok gewend om korte video’s (shorts) voorgeschoteld te krijgen. Tegelijkertijd ziet Google de dreiging van de search functie in Tiktok en Instagram, waar veel Gen Z’ers volop gebruik van maken. Tijd dus voor Google om deze doelgroep beter aan te spreken. Denk aan infinite scrolling en aan veel beeld en video’s in zoekresultaten. Check ook Google Discover: een tijdlijn van relevante berichten op basis van je zoekgeschiedenis. Hoe kun jij hier op inhaken? Tip: zet bijvoorbeeld goed scorende artikelen in Google om in video’s.

Interessant: op Wired staat een artikel over hoe TikTok en Instagram functies van Google overnemen.

SEA

  1. Het gebruik van brede zoektermen worden belangrijker voor SEA met als doel om je doelgroep eenvoudiger te bereiken. Je komt nog vaker in aanmerking om getoond te worden in de zoekresultaten op gerelateerde, relevante zoekopdrachten. Er kleven helaas ook nadelen aan: je krijgt minder controle over de zoektermen waarop je getoond wordt en de kans op toenemende advertentiekosten neemt toe.
  2. Performance Max-campagne zijn groeiende! Met zo min mogelijk menselijke handelingen kunnen advertentiecampagnes gestart en realtime geoptimaliseerd worden via Slim bieden. Allemaal op basis van jouw doelen, doelgroepsignalen en advertentiematerialen. Ook heeft Performance Max een duidelijke voorkeur voor video’s. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ads vaker getoond worden aan de groep die het meeste converteert.

De markt voor Interim Digital Professionals

Al deze ontwikkelingen wil je nu natuurlijk toepassen in je werk! Maar liggen de interim-opdrachten nog voor het oprapen? Dit vroegen we aan Gijs Mul, oprichter van Networklink. De markt voor Digital Marketing is namelijk altijd in beweging en daarom werd het tijd om de balans op te maken: welke ontwikkelingen spelen er nu?

  1. In de mobiliteitssector wordt flink ingezet op digitale productverbeteringen.
  2. Kostenbesparing is een belangrijke reden voor bedrijven om een Digital Professional in te schakelen.
  3. Specialistische Marketeers zijn in trek. Voor strategische Management Professionals is de markt lastiger.
  4. Normaal gesproken zit er rond de jaarwisseling veel beweging in het aanbod. Nu is dat nog even afwachten.

Dit is slechts een opsomming van de meest opvallende ontwikkelingen. De volledige marktupdate lees je op Networklink.

Zijn er meer trends voor Digital Professionals?

We kunnen nog uren doorgaan met trends voor de digital professional in 2023. We moesten echter trechteren en kozen uiteindelijk voor een select aantal opvallende en belangrijke ontwikkelingen binnen diverse categorieën. We hopen dat je er je voordeel mee doet. En heb je aanvullingen, dan horen we dat uiteraard graag van je!

Deel dit bericht

Meer berichten